fredag 27 januari 2012

Vem är det som aktiverar vem egentligen??!!

Nu är vi igång på riktigt!! Praktikdag nummer ett på schemat och deltagande i aktiviteterna på en elderly-club. Vad är då en elderly-club undrar ni säkert nu....ja alltså jag kommer inte riktigt på den svenska motsvarigheten, tror faktiskt inte att det finns nått liknande i Sverige. Synd, för konceptet är bra och pensionärerna uppskattar dagarna här väldigt mycket (fanns likadant i Bangkok faktiskt, lika uppskattat här...kanske nått vi i Sverige borde ta efter...). Alla över 55 är välkomna till elderly-club, som riktar sig till både friska äldre samt äldre med olika sjukdomar och handikapp. Målsättningen är att pensionärerna (får man kalla 55+ are det förresten...hoppas ingen blir ledsen nu, men det är så dom kallas här...) inte ska sitta ensamma hemma utan ska träffa folk, motionera, resa (några varit i Sverige, några drar till Karibinen imorrn...) och aktivera hjärncellerna...allt för att förebygga sjukdomar. På dagens schema stod fix och trix i en träverkstad, spanskakonversations lektion samt work-out dels i aerobic format och dels i lugn variant för äldre äldre med exempelvis reumatiska problem. Rachel och jag var med och deltod i typ allt...spanska-konversation (ja...vi gjorde vårt bästa....spanskan är lite ringrostig kan jag lova efter att ha legat i vila ett par år men det lossnade mer och mer tjoohoo!!) sen blev det aerobics a la amerikansk träna-hemma-video fast med instruktör på en scen som hejade på och instruerade och det va ett tufft pass vill jag lova, med gummiband och allt...herrejisses å åttioåringarna skuttade glatt omkring och var vigare än vigast...jag kände mig smidig som ett kylskåp och skyllde på att jag dagen till ära hade jeans, svårt att ordagrant slå klackarna i taket då....men tanterna i trikåer, ja dom kunde garanterat slänga benet bakom nacken, det är ett som är säkert! Efter en timmes skuttande (smart val att ta stickad tröja idag, verkligen nöjd med mitt val) så var det typ fem minuters paus innan nästa pass....både Rachel och jag undrade hur vi skulle orka...nu var det det ännu äldre gardet som strechade och gjorde diverse uppmjukande rörelser och även här var det svårt att hänga med....underskatta aldrig en amerikansk pensionär, det är ett som är säkert! Medan tanterna (och farbröderna; som spelat wii - fit och biljard medan tanterna studsade runt....) tog sina bilar och körde hemåt (plat in tha matt) så väntade jag och Rachel ihärdigt på bussen som skulle ta oss tillbaka till campus igen...å vi väntade å väntade å väntade....enligt information från dom som aldrig åker buss går den var 20e minut men vi stod väl å väntade i över en timme...har jag talat om att det har spöregnat precis hela dan och varit sådär grått och kallt som jag annars bara trodde att det kunde vara i England...inte...??!! Jo men precis så var det! Å var vi svettiga innan så var vi som två förfrusna isbitar när bussen äntligen dök upp *note; imorrn ska vi ha lite bättre koll på busstiderna så vi vet när vi ska ställa oss vid vägen och vänta*. Ja, för imorrn ska vi tillbaka igen...tror det stod thai-chi, mer work-out och ännu mera spanska på schemat...ser fram emot att träffa alla söta pensionärer igen, man lär sig massor av att sitta och prata med dom nämligen, är det några som kan landets historia och som kan informera oss om hur det är att vara äldre här i USA...ja då är det dom!

hopp å hej här är det bara hänga på

stilstudie a la Rachel, som faktiskt fyller år idag HURRA HURRA HURRA!!

yeeey!!

Trött som en jag vet inte vad och stelfrusen som en pinne kom vi upp till vår lägenhet bara för att mötas av en lapp att varmvattnet var tillfälligt avstängt hela eftermiddagen...fine!! Saknade återigen mitt duntäcke men rullade in mig i diverse filtar och mys-sockor a la Guldklimpen (dom är GUULD verkligen, tack Marie och co!!) och höll precis på att somna (Rachel snarkade redan haha!) meen icke...fick ett tillfälligt ryck, slog upp studiehandledningen och roade mig med att skriva ett av kursens inlämningsarbeten från början till slut! Sweet!! När jag var klar hade jag tinat upp och bestämde mig för att ta en sväng till gymmet för lite mer work-out å nu har jag kraschat i CrusaderClub, ett av de få ställena vi har internet då våra wifi konton fortfarande inte är klara....hoppas dom är klara tills imorrn, känner mig lite off när jag bara är inloggad på riktigt på kvällarna när alla hemma i Sverige ligger och kojar...

Nähepp hörrni...ska återgå till vår lilla korridor, vi är inbjudna på nått event här nu på kvällskvisten, skoj att träff lite nya människor!! Hepp hepp!! //Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar