söndag 18 december 2011

Ett gott skratt förlänger livet...

Herrejisses vad jag har skrattat idag...om ett gott skratt förlänger livet så kommer jag troligtvis att leva bra länge till...har nog skrattat mig mest igenom hela dan faktisk!! Började med att jag skulle ta en lokalbuss i Karon i förmiddags...eller...började med att jag för andra morgonen i rad blev väckt av en knackning på dörren och en röst som sa "brreakfast madame"...kallas det för roomservice eller vad?! Sen skulle jag ge mig på att hitta bussen, vilket var precis lika luddigt som vanligt....en äldre dansk herre hemmahörande i Karon erbjöd mig en chang och en stol och intygade att jodå det va bara slå sig ner och vänta, det kommer en buss...maniana som vanligt alltså...å jodå, en thaikvart senare kom det faktiskt en buss...eller snarare en lastbil som var förklädd till buss så det var bara att snällt hoppa upp på lastbilsflaket åsså rullade vi iväg mot Phuket Town. Resan var en kringelikrok-historia för sig om jag säger så men tillslut kom vi iallafall fram. Blev genast haffad av en snubbe som ville köra mig dit jag skulle, men eftersom jag inte visste var jag skulle så åkte jag raka spåret till buss-stationen...blev lurad igen då jag blev avsläppt vid en travelagency som ville lura på mig svindyra bussbiljetter men icke...den här farangen lurar man inte så jag prutade hej vilt och fick tillslut min vilja igenom...Hamnade dock på lokalbussen igen, så vet inte riktigt vem som lurade vem.....känner mig dock lite bitter, jag gillar inte att bli turistutnyttjad, dom borde vara måna om sina turister här kan jag tycka...

Denna lokalbuss var dock en mer stabil buss än lastbilsbussen jag tidigare åkt, och tur va väl det...kan lova att det enda som saknades på denna resa var en tant med en bur med hönor eller någe annat levande...bussen studsade fram i bästa Kalle Anka stil, chaffisen, som verkade mer hög än låg, sjöng ikapp i thaisångerna på radion och piffade upp stämningen med att tuta var 10e meter, om nån nu mot förmodan fått för sig att försöka sova.... Satt och skrattade konstant i tre timmar, va sjutton ska man göra??! ...det är bara slappna av och låta det hända!! Kom slutligen fram till mitt slutmål...nästa turistplace Khao Lak. Dock ett helt annat turistplace än Phuket, här är det lugnt och skönt, har redan fått en bra känsla... Nästa skrattanfall kom när jag skulle kliva av bussen. Den jag köpt bussbiljetten av lovade mig att bussen skulle släppa av mig på hotellet men pytsan heller, detta var ju en lokalbuss och den stannade på mainroad så det var bara snällt att hoppa av och stå där som ett fån utan att ha en blekaste om var jag var... Som tur var kom en snäll 7/11 snubbe till min undsättning och snart hade hotellet skickat ut en shuttlebil för att hämta upp mig, service!! Tog en tripp ner för att kolla stranden, hoppar ner för en trapp och hinner inte gå många meter innan jag hör ett välbekant garv bakom mig...Susanna Hodin, som vi skrattade!! ...okej, visste ju att hon och hennes familj var här men kunde väl aldrig tro att det skulle gå så lätt att hitta henne. Här satt alltså  hon och hennes dotter och fick thaimassage precis där jag valt att gå ner på stranden...vet inte vem som skrattade mest; Susanna, jag eller thaimassösen...Så från att ha spenderat några dagar för mig själv är jag nu i trevligt sällskap här i Khao Lak, helt underbart att träffa ytterligare ett glatt Sverigegäng här i Thailand haha! ...nu är det bara Lina som saknas..men..hon är på ingång hon också för hon sitter på en nattbuss påväg hit från Bangkok i skrivande stund och hon ramlar väl in här omkring 5 imorrn bitti kan jag tippa...den bruden har koll på hur man utnyttjar dygnets alla timmar för det är inte första gången som hon åker nattbuss och ramlar in framåt morgontimmarna i detta hära landet inte haha!! Nu är det iallafall sova-dags så jag orkar vakna när Lina kommer insnubblandes imorrn bitti! kram på er!! //Em

Thailand har tagit fasta på det här med krock-kuddar haha!!

Solnedgång i Khao Lak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar