måndag 5 december 2011

Ny dag -- Nya överraskningar!!

Måndag. Idag har vi tagit det maniana Maria och jag...sovmorron...plugg (har sammanfattat hela pediatrik-delen i patokursen *klapp på axeln*)...lite facebookande...sola...simma...ja ni förstår själva. Maria hade lite mera färg på näsan idag, vilket kändes betryggande efter gårdagens ER-besök. En annan sak som gjorde att vi med gott samvete kunde ta en manianadag var att denna måndag är Thailands Kungs födelsedag. Dvs holiday här i Thailand dvs...mer maniana än vanligt! Affärerna är stängda, det säljs inte alkoholhaltiga drycker och alla går klädda i gult eller rosa (Kungens färger). Var man än går kan man inte missa det traditionsenliga firandet där Kungen him self håller tal för nationen och en massa klassiska thaisånger avlöser varandra. De spelas nämligen på högsta volym i de högtalarsystem som finns överallt och ingenstans i Thailand. Lite mysigt faktiskt ävenn om jag inte fattar ett ord av vad dom pratade om...Att sen dom söta små thaigubbarna med en framtand kommer vandrande i babyrosa täckjackor gör ju att man inte kan annat än skratta...vilket tokig-roligt land det här är om man tänker efter :-)



Å eftersom det är en tokigheternas dag så passade jag på att, till tonerna av den thailändska nationalsången, föreviga hela den här resan...i form av en specialdesignad tattoo på ryggen... Jag är nöjd mak mak (mak = mycket)!!


sterila nålar, desinfektion, munskydd och handskar *check*

klart!!

Självklart har alltihopa en betydelse, precis som hela den här resan har för mig. Ska försöka förklara: Tecknet är symbolen för destiny...ödet tog mig hit och symboliserar något som styr hela mitt liv. Texten är mitt namn skrivet på thai...talar ju egentligen för sig själv eller hur. Alla stjärnor symboliserar alla glada och galna människor som vi träffat på resans gång samt som har varit här och besökt oss...de tre stora stjärnorna symboliserar givetvis "de tre musketörerna" här i Bangkok, vi som hade modet att åka hit till BKK för att plugga och som har haft så gaaalet roligt tillsammans...Tre är ju för övrigt ett bra tal; alla goda ting är tre heter det ju, vilket numera verkar vara ett tema i alla mina tatueringar (som för övrigt nu kan numreras till...just det...3) hehe!!

Förresten hörrni...tror jag börjar bli thai på riktigt!! Sitter och äter en kopp med nudlar som sen kvällsmat efter en relativt lugn minivanresa från HuaHin tillbaka till BKK....Å hörrni igen, fattar ni hur mycket trafik det blir på vägarna när thailändarna har semester...alla verkar ha kommit på att dom ska jobba imorrn för det var trafficjam redan 6 mil (!) utanför stan så resan gick ju i ganska behagligt tempo idag om jag säger så...eller...vi kom knappt framåt men nu x antal timmar senare är jag hemma. Nu ska jag krypa ner i sängen...eller...nää...har ju inga lakan då jag, smart som jag va, skickade dom på tvätt när jag åkte till HuaHin...Trodde väl kanske att dom kanske skulle vara klara men just, det är ju Kungens födelsedag och då är ju allt stängt! ...och efter många tappra försök inkluderat charader mak mak för att få fram lakan i receptionen med en nattvakt som bara pratar thai, så ger jag helt enkelt upp. Thaistyle! Får väl sova på en filt...det löser sig! Förresten...Grattis Kungen (men jag är inte bitter)!!

Ciao!! //Em

1 kommentar:

  1. na na na, 3 is a magic number- synd att jag inte kunde åka, så jag fick ingen stjärna...:-(
    Kramiz- idag är det Sankt Nicholaus dag. Om du har putsat skorna får du en present av honom!
    Ha så gott/ Adriana

    SvaraRadera