fredag 19 augusti 2011

Märkligt!

Det är så fascinerande att se hur olika kulturer fungerar, här måste man skyla sig i skolan, det innebär att man inte får ha bara axlar, man bör ha täckta skor & ha propra köder, kjol & blus eller klänning. Man får inte ta med sig fikat in i klassrummet osv. Men under lektionerna är det fullt tillåtet att ha mobilen på, eleverna till och med svarar i telefonen under pågående föreläsning, i bilioteket är det ljudnivån arne & mobilerna på. Konstigt...





Idag var redovisningen. Jag trodde att det var som en vanlig redovisning där vi skulle stå framför klassen & prata & sen var det klart. Icke, in kommer 2 lärare & sätter sig längst fram, det ska vara frågestund efter varje fråga & så ställde läraren frågor till hela gruppen. Vi var sista gruppen ut av tre, alla tre hade samma ämne (?!). Jag hann bli jättetrött (har diagnostiserat mig själv, brist på natrium ;) ) Så går vi fram & jag presenterar våra gruppmedlemmar & mig själv. Påbörjar att berätta om definitionen på hjärtsvikt, sedan inser jag att jag sluddrar för jag har glömt bort att jag har tuggummi i munnen.. Skit, ber tusen gånger om ursäkt & spottar ut tuggummit i handen (finns ju inga papperskorgar!!) Alla skrattar lite nervöst.. Sen kommer jag till biten där jag ska berätta om hö & vä sidig, vad är skillnaden. Börjar med hö så fint, kommer till vä & då får jag en såndär känsla av att nåt var knas, då inser jag att jag har sagt fel, jag sa att hö sidig ger stas så som vä sidig gör.. Så jag börjar försöka rädda situationen genom att förklara igen, till jag ser allas undrande blickar, de förstod INGENTING.. Arne igen.. Jag hade inte behövt sagt nåt, ingen hade ju märkt nån skillnad iallafall. Ibland blir det liksom bara värre när man ska försöka förklara nåt.





Det roligaste var nog iallafall när vi var klara & kambodianerna kom till tals. Miljoner frågor, de diskuterar dessutom med ganska hetsig röst, till skillnad från thailändarna, så de låter så förbaskat elaka, utan att de menar det. Jag försökte svara på en fråga som dom ställde, skulle argumentera för att barnet måste få amma lite för att inte "glömma" hur man gör, att det kanske inte är så bra att bara ge sondvälling då de kanske tappar sugtekniken. Ungefär här började charaderna.. Jajemen, jag putade med läpparna & gjorde snuttljud.. HA HA HA!! Vad hände där... Jag dör..



Imorgon ska vi till bangkoks största marknad, ska mötas kl 16.00.. Sen blir det lite galej på kvällen! Äntligen lite chang!! :)










Ingången till skolan







Helt vanlig trafik utanför ingången till skolan






Delar av klassen i klassrummet









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar