måndag 22 augusti 2011

Physical exam.. Hrm..

Idag har jag varit i skolan från 8-18, fy tusan..

Vi har haft physical exam övningar hela dagen.. Började med att undersöka alla leder, muskelkraft & böjningar åt alla möjliga håll. abduction, aduction, flexation, extension.. Alla ord bara snurrar i mitt huvud, kommer drömma mardrömmar! Varför använder vi inte engelska termer hemma, hade varit så mycket lättare för mig då.. Kan vi börja med det sen tror ni?

Sen övergick vi till att undersöka huvud, ansikte, kranialnerver, lymknutor, örat, ögat you name it- I´ve checked it.. Men hallå, hur i hela friden ska jag kunna komma ihåg allt detta? Efter lunch var det dags för hjärta & lungor. Jodå, hde en svag liten tanke om att jag kanske skulle kunna iallafall lungbiten. Icke.. Här dög det inte med att bara lyssna liksidiga andningsljud. För tusan. Nu var det andningsljud över trackea, bronkiala andningsljud, bronkiovesikulära & lumbala. Tillråga på allt så ska man ju följa regeln: Inspektera, palpera, perkutera & auskultera. Joråsåatt... Sånt pysslar ju verkligen jag med varje dag.. Kan för information meddela att examinationen kommer att vara "from head to toe exam". Kul. Lätt. Alla kroppsdelar körs efter Inspection-Palpation-Percussion-Auskultation.. I den ordningen, förutom abdomen, -inspection-auskultation- percussion- palpation.. Hoppsan kerstin, det kom jag ihåg!

När det var dags för hjärtat så blev det jag som fick ställa upp som patient. Läraren förklarade (en sköterska som jobbar på thorax) i sittande skulle man inte se någon pulsation i halsvenen i liggande 30-40 grader skulle man se om man vände på huvudet, jo, det hade jag ju, sen tröck hon över levern för att öka pulsationen, funkade fint. Sen skulle hon visa hur det skulle se ut på benen när man skulle se efter ödem. Hon trycker ner fingret, håller i 5 sek, alla lutar sig över inklusive mig själv, hon släpper &... Det händer ingenting.. Dvs hennes finger är kvar i benet. Kul, nu har jag hjärtsvikt också. Den andra läraren tittade lite nervöst på sin kollega & frågade- but why does she have edema? Varpå jag stönar fram att det är ju sååå varmt här, jag har ju bara suttit hela dagen.. Så måste det vara.. Eller hur? Den andra läraren diagnostiserade mig till att vi hade suttit så mycket idag.. Tack & bock!

När hon sen skulle lyssna på hjärtat så skojade jag lite nervöst om att "jaa, jag har ju ödem, så då kan du ju lika gärna få hitta ett klaffel också.." Men det hade jag inte ;) pust..

Det som dödar mig är alla ord som vi inte använder & som jag måste lära mig, jag skulle kunna göra det på svenska, men när det kommer till thai engelska så är det inte så lätt! plus att de har förkortningar till allt som man måste få in också! Sen måste jag ju säga att det är liiite fuskigt att mina klasskompisar kan fråga lärarna på thailändska & få vissa saker tydliggjorda, när det är helt omöjligt för mig & kambodianerna. Vi får verkligen läsa & försöka förstå ändå, & som sagt, det är inte riktigt samma engelska! Ha ha! Oh my Buddha.. Tur att vi har så himla kul åt det iallafall!

Nej, nu ska jag gå & sätta på Bengt, trots att klockan är mycket, ska kolla på physical exam cdn jag fått.. Då behövs det java!!

Förresten! Imorgon ska jag på föreläsning på sjukhuset där jag ska vara sen! Shit vad skoj :)

Ha en underbar kväll!

Good night! (later on)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar