måndag 15 augusti 2011

Sawa dii kaa!

Önskar att jag skämtade, men det gör jag inte....
Såhär skall man vara klädd för en dag i skolan.. Propert... Till denna outfit hör även ett par svarta, täckta skor.. Såå varmt! Tack & lov så finns det AC i klassrummen. På morgonen är det ganska ok, typ 25 grader, men lagom man hinner fram till skolan vid 9 så är det mucho hot! Helst skulle man vilja ha bikini på sig.

Jag inbillar mig att man kan vänja kroppen, så jag har en plan.. ACn på lägsta fläkt, inte igång jämt & 26 grader inställt.. Vad tror ni, kan funka va??

Idag var min första dag i skolan, fick höra av dr Panarut att mina klasskamrater längtade efter att träffa mig. Oj vad glada alla var att jag kom! De visade mig runt, såg till att jag visste var man tog fika, var jag för långsam så tog de armkrok med mig & släpade mig dit jag skulle. Alla ropar Everlin (de uttalar mitt namn så) bara ett MAJOR problem.. Jag har inte lika lätt för deras namn.. Det är 4 kambodjanska herrar & 6 thailändska damer som ska läsa pediatrik kursen & så jag.. Alla heter namn som jag försöker, men aldrig någonsin kommer kunna uttala. Alla har smeknamn, puh tänkte jag & andades ut, till de sa sina smekisar.. Den ena var Ka, den andra Na, Fah osv.. Allt låter ju likadant! Herregud tänkte jag & tittade på mina klasskamrater & jag ber en stilla bön att de inte tror att jag inte bryr mig eller försöker.. Shit..

Sen var det dags för föreläsning.. Idag handlade det om Advanced health assesment & på em så var det praktiska övningar. Idag skulle min grupp öva på abdominal examination. Jag vet inte om det var för att jag var ny i klassen elelr vad det var, men väldigt ofta så hamnade micken framför min mun på föreläsningen.. Ja, de använder mikrofon, en sån man har när man sjunger. Så går läraren ut bland eleverna & vill ha svar. Det svåraste var nog att förstå vad man skulle svara på! Ha ha! Vi har ju lite olika engelska uttal om man säger så, men det är en vanesak, det är jag helt övertygad om. Everline, what do you think?

Likaså när klasskamraterna pratar med mig, Vi har lite olika kunskaper inom det engelska språket.. Ni skulle sett mig när jag försökte berätta om det svenska skattesystemet & hur det kommer sig att vi har (nästan) gratis sjukvård, att man betalar olika mycket skatt beroende på hur mycket man tjänar & hur våran sjuksköterskeutbildning är uppbyggd samt IVA utbildningen.. var jag inte svettig innan, så blev jag det då... De stackars kambodianska mannen nickade leende, men jag undrar hur mycket han förstod.. :) Men han frågade, så då får han skylla sig själv! Ha ha!

Alla är verkligen supertrevliga & snälla mot mig, har blivit väldigt bra omhändertagen! Tycker dessvärre lite synd om dig Emilie, för det är en sjujädrans massa plugg för mig, men det kanske ordnar till sig när jag kommer ifatt, har ju lite "catching up to do".. Mina anteckningar är inte de bästa heller, engelska varvat med svenska, en del ord är thai/engelska.. Det tog mig ett bra tag att översätta det de kallar de olika linjerna man delar in buken i (när man delar in den i 9 delar), har faktiskt en linje kvar, har inte lyckats tolka över det på engelska ännu.. :) Det är väl inte det mest väsentliga heller.. Vid undersökningen så pratade läraren om goord.. Jag fattade ingenting, hon tittade på mig & frågade, you know goord? Ehh.. I have no idea! Tillslut ramlade poletten ner "guard"! Okej, hon menade muskelförsvar..

Nu ska jag fortsätta med mina studier, har precis läst om neurologi, en föreläsning jag missat. Typiskt, alla kranialnerver, vilka neurologiska symptom som avslöjar vad m.m. Hade kanske varit bra att varit på den föreläsningen, kan ju vara lite invecklat!!

Ha det så bra!


Lärarnas kontor

3 kommentarer:

  1. Ta mig tusan vad du måste ha minnen för livet redan! Åh, tänk om vi kunde varit där tillsammans, kanske att vi tillsammans snabbt kunde räkna ut vad goord betydde, och jag hade kunnat lära mig hälften av namnen, så kunde du ta resten! Hahaha!!! Nä, du är redan saknad här i Svearike! Idag var jag och införskaffade solskyddsfaktor 20 till grekland och 30 till Thailand, så du ser, det gäller att vara förutseende! ;)

    Hoppas vi kan höras på torsdag via Skype! Bamsekram

    SvaraRadera
  2. Låter som om du kommer få det bra där borta. Intressant med föreläsningar på "Thai-engelska", som om ditt ämne inte var avacerat innan :p

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt tjusig outfit gumman! Förstår att det är svårt med språket och att hänga med, men om det är ngn som klarar det så är det ju Du!! PUSS

    SvaraRadera