söndag 21 augusti 2011

Morgonstund har guld i mun...

Godmorgon Svedala! Medan ni har sussat gott har jag hunnit med både det ena & andra.. :) Börjar med att berätta om gårdagen,,

Vi tog oss till den stoora (betoning på stora) & varma (större betoning på VARMA) utomhus marknaden, den största i thailand. Önskar att jag kom ihåg vad den hette, nånting på S.. Dessa namn alltså, herregud, jag är hopplös.. Vi packade in oss 7 st i en liten toyota & drog igenom Bangkok. Ally körde som en gudinna, körde varken på någon bil, hund eller människa. Ev en liten touch med en tuk tuk, men det räknas inte. (bara skojade..)

Okej, marknaden var sjuukt stor! Vilka intryck att ta in! Jag kunde inte ens titta på kläderna, jag bara gick omkring som en dum västerlänning & glodde på allt & alla, mest fascinerande var nog alla japaner som gick omkring med luktsalt & sniffade konstant, de verkar tycka att det luktar illa överallt! Vad man än ville ha så fanns det, allt från matvaror till munspel. Efter nån timma eller så så var det dags för mat, efter det så frågade Ally vad vi ville ha/se.. Jag vrålade ut- BEER.. Ha ha! Det fick jag :) Men en viktig fråga till alla er där ute.. Var finns changen?? Det är ju bara Singha (eller Singh, som de säger) Var är min älskade chang...? Förutom på 7 eleven..

Jag lyckades övertala två av kambodianerna att ta varsin öl, så satt vi kvar till de druckit upp (min var slut för länge sen..) & så tog vi BTSen hem för hela 25 Baht. Det är dyrt att leva här!

Det var tur att det blev en tidig kväll.. Kl 05.30 ringde min telefon, jag blev jätterädd! Har ju inte hört min telefon ringa på en vecka. Då har min kära far landat på flygplatsen här i Bangkok. Jag ramlar ur sängen, sätter på Bengt (min vattenkokare) fixar mig lite snabbt & tar en taxi till flygplatsen. Efter typ en kvart kan jag slappna av då jag inser att vi faktiskt åker rätt & att han förstod var jag skulle, jag lutade mig tillbaka, njöt av att vara här  & pluggade lite.

Så mysigt att träffa pappsen här! Han stod vid taxibilarna & väntade på mig, då hade han fixat ett thai nummer till mig medan han väntade, så efter en kram gick vi & käkade frulle. Han hade med sig lite atteraljer från svedala, hade bett om choklad då jag nallat en del från vårt gemensamma förråd vi fick på festen.. (sorry Emilie). Mamma hade fixat, typ hela chokladfabriken, så förlåt, om sveriges chokladförråd är tömt så är det mitt fel... Just ja, lovade pappa att jag skulle nämna att när vi stod & skulle checka in honom, så sa en kvinna bakom disken att han såg mycket yngre ut än vad han var.. Så pappa, allt för dig ;)

Han flög vidare till Shanghai kl 11.00, så jag lämnade honom vid gaten 10 & så tog jag en taxi hem igen. Tur att han kommer tillbaka på fredag & så bor han hos mig i några dagar.. :) Förresten, taxi chaffisen försökte lura mig på vägen hem, han sa 400 baht, no taxameter? det skulle inkludera tull avgift med mera.. No no, sa jag, betalade bara 200 hit & tullavgiften är bara 25 + 45 baht, som den vana thailändare jag är.. JKag sa 350, det gick han inte med på, så han slog på taxametern igen.. Ha , sucker! Don´t mess med erfarna kvinnor, eller.. Den totala summan blev 370 med flygplatsavgift & tull, så jag tjänade hela 9 svenska kronor på att leka van.. Skit också.. Jaja, det var en ren principsak ;)

Eftersom jag inte köpte ett enda klädesplagg igår så bestämde jag mig för att ta BTSen tillbaka själv idag, lite lättare när man inte behöver hålla reda på alla utan bara kan strosa. Hittade dit utan problem faktiskt, tjusigt! Däremot gjorde jag ett par misstag. Misstag 1: Lyckas pricka in den enda dagen denna vecka med lite solsken. Misstag 2: Hade en tröja på mig som bara sög åt sig fukt. Misstag 3: Ingen solskyddsfaktor. Misstag 4: gick dit kl 11.30, när det är som absolut varmast. Okej, inte direkt det smartaste jag gjort.. Men jag brände mig inte, gick emellan stånden, som är lite under tak. Där var det väldigt svalk & fläktande.. Jag lovar... ;) Mmmm vad trevligt! Köpte iallafall lite kläder, & det är bara att konstatera, jag suger på att pruta.. Måste lära mig..

Gjorde nog av med totalt 300 svenska kronor, köpte 2 klänningar & 3 tröjor/linnen, förmodligen alldeles för dyrt.

Nu väntar jag på att solen ska komma till balkongen så jag kan öppna den & lägga mig på golvet i lägenheten & sola innan jag måste ta tag i plugget igen.. Det är så man kör thai style..


Stor kram!! //Eveline


                                                   Finns det hjärterum så finns det stjärterum!                                 
         

                                                                        Hej Hej!!


                                    Jag är inte så rädd som jag ser ut!! Ha ha!, tror jag inte iallafall..


                                  Måltidsuppehåll.. Lägg märke till Beauty i Ally´s partners knä, sötnos!


                           Kokosmjölk glass med krutonger & jordnötter som topping.. Väldigt gott faktiskt


                                                         Måste dricka vatten också!


                                                       På väg till BTSen på kvällen


                                    Pappa, lagom pigg & alert efter att ha sovit bara 4h på planet..


                Han kommer vara framme på hotellet i Peking vid 22 ikväll.. Snacka om att resa hela dygnet...


                                             Påfyllnad av chokladförrådet... Herregud mamma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar