tisdag 14 februari 2012

Indianer är helt klart ett spännande släkte!

Måndag och föreläsning på schemat....dagens tema i kulturella skillnader; en kvinna från Laos samt en indian härifrån norra USA. Kvinnan från Laos och hennes berättelse fick mig osökt att återvända i tanken till Bangkok och allt spännande jag lärt mig där angående thai-medicin, deras tro på de fyra elementen och hur dessa påverkar kroppen och själen. En tro som jag tidigare inte hade så mycket kunskap om men som jag här idag kan känna....jo men visst är det väl så!!? Däremot välkomnade indianens berättelse till en, för mig, relativt okänd värld. Till och med hans inledande ritual med rökelser och fredspipa, vilket för övrigt ledde till en astmaattack hos en av lärarna som flydde salen med sin inhalator i högsta hugg, är något som jag tidigare knappast trodde existerade annat än på film. Att få höra om hur indianerna här fortfarande är förtryckta av samhället, problemområden i deras samhälle, deras andliga tro och hur de botar, eller anser sig bota, sjukdomar (allt är väl egentligen en tolkningsfråga för det är verkligen mycket som vi västerlänningar i detta sammanhang inte har en blekaste aning om) var otroligt spännande...För handen på hjärtat, hur mycket vet vi egentligen om dessa individer mer än att de på film galopperar barbacka på sina hästar med pilbågen över armen flyendes från cowboysen...inte mycket mer va?! Att få höra berättelser om hur de renar sin kropp och själ genom andliga rituler, varför indianer har långt hår, hur de genomför en soldans och vad alla deras symboler står för från en man som vuxit upp i och lever sitt liv här i USA med en tro i en förtryckt folkgrupp, det är vad jag kallar utbyte av erfarenheter....det finns så himla mycket runt om i världen som vi vet alldelens för lite om...Blir både förvånad och fascinerad över att elever, som ändå representerar Ohio och USA, inte har större kunskaper om en sån stor folkgrupp som de faktiskt har som närmaste grannar. Handlar det om okunskap, ointresse eller om rädsla för något som är annorlunda...??! Kanske kan återkomma med svar när jag är klar med mitt utbyte här i USA om några veckor...kanske inte...en sak är iallafall säker; håller man ögon och öron öppna så lär man sig något nytt varje dag och denna dag var definitivt inget undantag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar