torsdag 9 februari 2012

Teknikens under...

Teknikens under...för idag har vi haft en minst sagt internationellt seminarium där en lärare från MDH samt en annan MDH student ute i världen, närmare bestämt England, deltog. Åsså vi här i USA förståss... Efter lite rundgång så funkade det finfint och nu några timmar senare är vi klara med temaseminarium 1!! ...tänk, jag blir alltid lika lycklig när tekniken funderar haha! Detta, plus att både Rachel och jag klarat salstentan i den sista medicinkursen, ska firas ikväll! ...champagne??! Självklart!

Gårdagen spenderades på ett dagcenter för äldre...ett center med tre "gårdar" för personer med olika stadium av demens och annan psykisk ohälsa. Grupperna var indelade beroende på hur långt framskriden demensen/psykiska ohälsan var och två av avdelningarna var låsta. Jag förundras av vilket tålamod anhöriga till dessa personer måste ha som orkar vårda dem i hemmet när dom inte är på dagcentret, för många var i väldigt dålig psykisk och fysisk skick...en man blev så förvirrad under eftermiddagen så sjuksköterskan var tvungen att ringa till hans fru som fick komma och hämta hem honom då han utgjorde en fara för sig själv och de andra på boendet... Tungt att ta till sig att den man lever med blir så förändrad i sin psykiska hälsa...men...ett tillstånd som är lika vanligt förekommande hemma i Sverige och som troligtvis ständigt kommer diskuteras om hur samhället bäst tar hand om; vårda hemma eller på speciella hem...

...och självklart var det full snöstorm igår morse när vi vaknade, troligtvis enbart för att vi skulle gå en bra bit till den buss som skulle ta oss till dagcentret...måste prata allvar med dom där vädergudarna!! alltid lika skoj att komma till en ny praktikplats som en snögubbe eller en dränkt katt...NOT! Har även vissa problem med dresscoderna här; polite (som det hette i Bangkok) är numera typ business casual, casual, day casual osv osv. Iband får man ha jeans och sneakers, ibland förväntas tydligen att man har med business med typ kavajbyxor och findojor...hmm...behöver jag påpeka att jag ALLTID lyckas ta fel?! Men vem tusan vill springa omkring i klackade stövlar och kjol på en sjukhusavdelning?! Räcker med att man ska ha sina privata kläder...ohygieniskt mak mak! Kan även tillägga att här är det tvätta-händerna-kampanjer på sjukhusen, i äldrevården fanns knappt handsprit...är kanske inte såg noga där...eller?! sen är det givetvis ringar, klockor, armband och långärmat som gäller även på de mest infektionsdrabbade avdelningarna, gärna med en privat långärmad tröja under sjukhusuniformen (som faktiskt liknar våra...)...jaja, jag tar iallafalll av mig min klocka och kavlar upp ärmarna när jag besöker patienterna...bara så ni vet!

Dags att göra lite nytta igen...har en hemtenta att skriva...tjipp och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar