tisdag 7 februari 2012

När upp är ner...

Ohio är det 5e fetaste delstaten i hela USA. och som jag tidigare skrivit så är det snabbmat, drive-thru (till och med på apoteket) och bil om man ska nånstans som gäller... Var på Kruger (typ ICA) och handlade idag och vet ni va...ska man self-scanna kan man inte köpa grönsaker för du kan vare sig väga eller lappa upp grönsakerna eller frukten så om du nu köper något som inte är inpackat i femton lager industriplast så är det bara till att snällt ställa sig i den vanliga kön med folk med överfulla kundvagnar... Däremot...på sjukhusen scannas allt och då menar jag ALLT! Idag har jag varit på praktik på en medicinsk avdelning på ett av Columbus sjukhus. För att dela medicin här gäller 1) fingeravtryck för att logga in i databasen, dvs få liv i datorn... 2)scanna ditt kort för att tala om att du är du, om du nu mot förmodan växlat fingeravtryck med kollegan på lunchen (??!!) 3)scanna patientens armband för att se att det är rätt patient 4)scanna medicinpåsen/inhalatorn/injektionen i rätt dos för att registrera att du gett läkemedlet 5)scanna dig själv (samt om du ger potenta läkemedel även scanna kollegan som är med för att undvika misstag...), allt för att allt ska registreras om och ifall att något skulle bli fel, patienten får en biverkan eller något annat handhavandefel som kan leda till att patienten stämmer sjukhuset... För att få tillgång till läkemedlen gäller detsamma; fingeravtryck, scanna, en lucka öppnas och rätt medicin delas ut, scanna igen och sen gå till patienten och göra ovanstående procedur.... Tycker ni fortfarande våra svenska datasystem är jättekrångliga??! Det kan jag tala om att det tycker inte jag... och min fråga lyder nu, om man kan ha en self-scanner som registrerar patienter och mediciner och allt annat, varför i helskotta kan jag då inte få köpa tomater på self-scan på Kruger??! Jag menar...det kan verkligen inte vara så att registrera en tomat heller...eller har jag fel?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar