torsdag 22 mars 2012

Examenstaaaajm :-)

Hurra Hurra HURRA för nu kan jag lägga en amerikansk examen till mitt CV!! Såå nöjd och glad. Dagens praktik har gått i teknikens tecken...med besök på high-tech IVA, traumacenter och simulatorlabb. På high-tech IVA övervakar sjuksköterskor intensivvårdspatienter i HELA Ohio, via videokamera och med en mängd skärmar med deras övervakningsskåp och journaler. Ser sköterskan att något är avvikande så ringer hon upp bedside-sköterskan på avdelningen och rapporterar att det är dags att kolla till patienten. Håller patienten på och klättrar ur sängen så kan sköterskan koppla in så hennes röst hörs i rummet så kan hon tala om för patienten att denne ska stanna i sängen och inte kan gå upp...tänk så enkelt det låter och faktiskt så var statistiken ganska så positivt överraskande...det där med att "en röst från ovan" kan säga till patienten att stanna i sängen får mig osökt att tänka tillbaka till den gamla goda hästskötartiden när vi kunde morra åt hästarna att stå still i lastbilen och sluta bita på varandra genom en mikrofon och ett högtalarsystem bak i hästdelen haha lika roligt varje gång, hästarna såg faktiskt förvånade ut och jag misstänker att även patientern blir lite lätt förvånade när en röst börjar tala från ingenstans! IVA-patienterna ligger alltså själva på sal med en kamera monterad i rummet...poängteras kan dock att dessa osynliga sköterskor inte plockat bort några sköterskor från avdelningen, de har fortfarande samma bemanning men har ett extra öga på patienten...just in case of liksom! 140 patienter per pass delas på 5-8 sköterskor på hightech-IVA...

Sen fortsatte färden till ett traumacenter med 100 bäddar i separata rum...gaaanska så stort och hightech även här! och med hundra patienter i rum samt några i väntrummet gäller det att prioritera rätt om man säger så...skoj att se!

Vidare till simulatorlabb, ni vet dockorna jag pratade om i fredags... Idag tränades det på att utföra laprascopier, att sy samt HLR...skulle verkligen önska att vi hade motsvarigheten hemma, det är väldigt lärorikt och fantastiskt roligt!!

...tyvärr satt det stoooora foto-förbjudet skyltar på sjukhuset idag, så vågade inte ens försöka ta några bilder, dumt att åka dit för en sån grej nu på sluttampen...

Nu håller jag på och plockar ihop mina sista grejer här på Capital...inatt går färden till N.Y igen och jag hoppas vädret fortsätter vara på lika strålande humör hela helgen! Imorrn är det team Thai reunion i N.Y tjoohoo!! ...om mina kära vänner inte fastnar i trafikkaoset i London vill säga, vissa byter terminal men icke mina förvirrade teamisar, dom ska minsann krångla till det och byta flygplats också, Ev fattar fortfarande inte hur du lyckas haha!


...lite fina vårbilder bjuder jag på istället för sjukhusbilder...



påsk och jul i samma bild :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar