torsdag 15 mars 2012

Livet är en enda stor rebus - iallafall som utbytesstudent!

Det är sällan helt solklart vad praktikdagarna här i Columbus går ut på...inte förrän man är på plats iallafall och får facit i hand så att säga...förkortningar (som inte går att googla svaret på...) är amerikanernas favvisar och för oss utbölingar har man två alternativ: 1) försöka lösa rebusen så gott det går vilket ofta resulterar i urkorkade frågor när man väl är på plats... 2) snabbt som attans försöka pejla läget när man väl är på plats så man vet vad det handlar om... Idag var inget undantag...vi hade en adress, en kontaktperson och vi visste att det handlade om nånting nånting mat... Alles så att säga! Bussen körde oss till rätt adress, vår kontaktperson mötte upp och sen var det rebusdags... Har ni sett Björn Gustasson i Melodifestivalen när han gör en rebus berusad på glögg??!! En handvolt som ska symbolisera Sven Wollter... ja men typ så kände jag mig idag-minus glöggen! Bäst av allt när man ganska omgående får frågan; har du några frågor och man ska kläcka ur sig någe vettigt typ...ehh...nej!! För en gångs skull va jag lite smidig, hade alltså inte kontroll över situationen och hade således inga frågor... Det bar iväg i en bil och ganska snart förstod jag att det handlade om bakterier, sjukdomar och högriskområden. Vi skulle med andra ord inspektera restauranger idag i sällskap med "Public health department"... Grejtans, men varför kunde ingen säga det från början så man kunde va lite mer förberedd?!

Här i USA är synen på hygien, sjukdomar och mat ungefär likvärdiga med Sverige... Genomgång av allt man ska tänka på och leta efter, hur man vet när personalen rabblar väl valda ord som inte är sanning och varför man inte ska välja vatten med lime- eller citronklyfta i (sorry fröken Lime) på restaurang är väl bara några av alla saker jag fått ta del av idag... restaurangen jag besökte hade ett par allvarliga missar; ett par saker som inte uppfyllde hygienkrav, temperaturkrav eller kunskapskrav och har nu två veckor på sig att fixa till det dom fått anmärkning på för att inte behöva få en skamlig gul skylt (vilket betyder VARNING, bara så ni vet om ni är ute och äter hehe) på dörren...Tror dock Rachel va på värre ställen än mig, hon hittade en död råtta i en låda, inte helt okej kanske...

Nu sitter jag och väntar på att nästa uppdrag ska ramla in...lite som att va med i ett äventyrsprogram detta, man vet liksom aldrig riktigt vad som komma skall... alltid redo...eller nått i den stilen! Hej på en stund...eller over and out...finns många uppdrag att genomföra där ute i verkligheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar