tisdag 11 oktober 2011

Dagens tips: köp en båt!!

Idag har jag och mina kära svenska MDH-kompisar varit på sightseen på landsbygden. Vi har varit i en provins väster om Bangkok och studerat hur sjukvården fungerar i en liten by. Vi trodde vi skulle besöka en vårdcentral, typ, men det visade sig vara en liten palmhydda dit lokalbefolkningen kunde vända sig och få hjälp med exempelvis insektsbett och allmänna hälsokontroller (blodtryck, blodsockermätning etc.). Byn ligger i ett av de drabbade områdena för översvämningen och det var en liten chock för oss alla tror jag att se en liten del av det som man annars bara ser på tv-nyheter och i tidningen. Hus under vatten, hemmabyggen för att försöka stoppa vattenmassorna och vägar som är helt översvämmade! Stackars människor...

På vägen därifrån pratade vi ganska mycket om översvämningarna och vad det får för konsekvenser för landet och vad som kommer hända i Bangkok när vattnet kommer dit. Läraren tittade på oss och sa allvarligt; köp en båt, det gjorde min vän igår! Vi fick även tips att bunkra upp med dricksvatten, mat och annat innan den 13e oktober, för det är då vattnet som nu täcker norra Thailand beräknas komma hit. Jag och Eveline som bor en bit ifrån floden bor relativt safe medan våra andra svenska vänner som bor närmre floden befinner sig på sk lågland och därför borde inhandla en båt! Först trodde vi läraren drev med oss, meterhögt vatten på Bangkoks gator känns som en dålig amerikans actionfilm men folk här ÄR verkligen oroade och uppmanade oss att vara försiktiga... Vi får helt enkelt se vad som händer här, ingen idé till panik, vattnet lär ju komma hit även om vi panikar....







Detta är byns "vårdcentral"



Efter besöket på landsbygden åkte vi till Mahidols huvudcampus, ett jättecampus en bit utanför stadskärnan. Därefter rullade vi vidare mot en annan mysig by där vi shoppade på en marknad och åt lunch. Stackars Angelika gjorde missen att beställa anka och fick in en nudelsoppa innehållande ankans alla delar, och då menar jag alla, det är säkrast att hålla sig till fried rice haha!

Lina och jag vid en pavillion på Mahidol university



Nån som är sugen på HELstekt anka??!


Solen skiner just nu i Bangkok, ska passa på att ta en powerwalk nu innan jag ska möta upp resten av gänget! Fortsättning följer.... kram på er!! /Emilie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar