onsdag 5 oktober 2011

Första dagen på PICU- check

Idag började första dagen på PICU placeringen.. Var ju lite nervös för att nån rackare sa att de var lite tvära där.. Som tur var så var det inget jag märkte av! Alla var trevliga, men sköterskorna var inte lika pratglada som på NICU. Däremot var doktorerna mer pratsamma här, kanske går hand i hand på någe vis? Jag fick bra genomgångar på olika procedurer de utförde & fick vara med & titta, lyssna & känna.. Jätteskoj!

På PICU så är det 10 platser, de har patienter från 1 månads ålder upp till 15 år. De har alla möjliga patientfall, från öppen hjärtkirurgi till kramper, de har tillgång till ECMO (lungmaskin) & CRRT (dialysbehandling), det körs inte ofta, men de har tillgång om det behövs.. Idag var det två små som blev trackade (fick en andningstub genom halsen istället för via munnen) på op, efter det så kom de tillbaka & så scwoooop så var de flyttade från avdelningen.. Med ventilator & hela fadderullan..Inga krussiduller här inte! Har lyckats fixa in Katarina så hon får komma på studiebesök på onsdag, perfekt om jag får säga det själv.. Tänk vad underbart att se henne springa omkring där! Det kommer ju att kännas som att jag är på jobbet :) Gud vad jag saknar mitt jobb ibland! Min extra familj som sliter där hemma.. Ni är så otroligt duktiga, glöm aldrig det!

Fattar ni att jag på fredag morgon kl 4.50 (ja, vad gör man inte.. shit så tidigt...) kommer att åka till flyplatsen & plocka upp Spike? Sen är det ju så komiskt att pappa kommer att vara på samma plan.. Ha ha! Vi borde hinna hem & säga hej till Emilie innan hon drar till skolan, hon börjar ju imorgon.. Fortfarande något oklar över hur/var & när, men som sagt.. Maniana..

Nu ska vi bege oss till Siam & möta upp några av Emilies klasskompisar, de anlände från svedala inatt & så ska vi ta dem till ett riktigt mysigt seafood-hak här vid oss.. Dock kom min kloka roomie på att det nog är bäst att plocka upp dem vid Siam, så de inte behöver byta BTS tåg själva första gången.. Gud så gott med en bärsa, det ska jag ta mig en!

Puss & kram på er!
/Eveline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar