söndag 16 oktober 2011

Helgen när vi besökte Pattaya, solade och glömde våra hjärnor och åkte motorcykeltaxi...

Då var det söndag igen, har sagt det förr och säger det igen... TIDEN BARA SPRINGER IVÄG!! I fredags packade vi in oss i en minivan med destination Pattya. Resan gick tämligen smärtfritt. Väl i Pattaya var det dags för delmål två; hitta en båt som skulle ta oss till koh Larn, en liten paradisö utanför Pattayas kust. Eftersom vi, som vanligt, var ute i så fantastiskt god tid och hade hela 45 minuter till sista båten till ön skulle gå så tog vi en promenad i rask takt. Eller...började med att försöka ta en taxi som dock avböjde då han tyckte att vi i bästa backpackerstil kunde gå den korta biten till färjan. Så vi gick och gick och gick och häpnades över både det ena och det andra (för er som inte vet så är Pattaya ett riktigt håll-i-gång-ställe alias prostitutionens mecka här i Thailand...) innan vi återigen lyckades få fatt i en taxi som körde oss till båten. Båten visade sig sedan ha en avgångstid 30 minuter senare än vi först trodde - och vips så var vi i god tid igen!

...ett rullande gatkök...

Lagom när vi slagit oss ner på båten så bröt ett hejdundrandes oväder ut; det åskade och blixtrade och regnade på tvären. Båtturen till ön var som en berg-och-dal-bana och när vi skulle ur båten fick vi hoppa i land från den krängande båten, tack och lov hamnade ingen i vattnet! Regnet vräkte ner, gatorna var trånga och vi såg ut som dränkta katter när vi slutligen hittade till guesthouset. Delmål tre var att hitta nånstans att äta på den lilla ön... vi valde första bästa restaurang och beställde in en massa maträtter - allt gott som vanligt! Blev nästintill utkastade kl21 då det visade sig att allt på ön stängde denna tid, till skillnad från Pattaya där allt troligtvis öppnade denna tid... och troligtvis var vi de enda turisterna som stannat kvar på ön och inte åkt till Pattaya... Snacka om kontraster haha! Så delmål fyra blev helt enkelt att ta stg hem till guesthouset, släcka lampan och säga godnatt!

Lördag morgon; solsken och klarblå himmel, sweet!! Vi beslutade oss för att försöka hitta till en strand för sol och bad... Alla skyltar på thai och ingen som pratade engelska hmm... snubben som ägde guesthouset föreslog att han skulle skjutsa oss på sin motorcykel men vi avböjde och började gå. Rätt vad det va dök snubben ändå upp med sin motorcykel och två sekunder senare for han och Eveline iväg på den krokiga vägen upp för berget. Jag och Johanna fortsatte att gå. Dock var det inte jättelångt och vi mötte snart upp Eveline som var i full färd med att deala solstolar och beställa chang, hon glömde att klockan var halv tio på förmiddagen, är det semester så är det haha! Efter ett antal timmar i solen var det dags att vandra hemåt, backe upp och backe ner -pust- men tillslut var vi hemma. Kvällen spenderades sedan på en mysig restaurang nere vid hamnen, även denna gång blev vi hemskickade kl 22 då plaet stängde hmm...

standfrukost

lunch: pina colada i kokosnöt - bara för att man kan :-)

Ev och Johanna

Söndag morgon; fått tips om en gudomligt vacker strand på andra sidan av ön. Började gå men snart satt alla tre på varsin motorcykeltaxi, den ena föraren galnare än den andra! Vågar inte berätta hur fort det gick och -ja- naturligtvis hade vi hjälm (not)... Nånstans verkar det som vi alla blivit galna här i thailand...Say no more! Stranden var iallafall heeeelt underbar, en drömstrand med kritvit sand och turkosa hav och naturligtvis solsken hela dagen... Återigen vi och alla ryssar, måste ha varit extrapris på resor till Thailand från Ryssland eller nått sånt. Extraskoj att alla tog för givet att vi också var ryssar och därför pratade ryska med oss, haha, blev många underbara missförstånd under dagen! Lite lagom brunröda var det dags att packa ihop för att bege sig till färjan och rutinerade som vi är hade vi bestämt med motorcykelkillarna att dom skulle hämta oss så vi hann med färjan. Sen var det bara att återigen helt världsvant susa tillbaka på kringelikrokvägen över ön, med ett leende på läpparna för att maskera dödsångesten som kallade på uppmärksamhet i varje kurva och nedförsbacke...

Greetings from koh Larn

äkta backpackersbrudar

Hann precis med färjan och hann sen precis med en minivan med slutdestionation Victory Monument, där vi dagen till ära slapp vara ihopträngda i baksätet. Resan gick återigen smärtfritt, dock så möttes vi av översvämmade vägar på vägen in i Bangkok och minivanen fick vända en gång pga vattnet... Här hemma hos oss är det fortfarande relativt torrt och Evelines lärare har intygat att vi bor på säker mark om översvämningarna blir värre! Skönt att höra. Tydligen så verkar det som att jag ska till skolan imorrn bitti, skulle kanske följt uppmaningen med att köpa en båt för vete sjutton riktigt hur jag ska ta mig dit men men som vanligt...det är bara köra thaistyle!!

Bangkok idag...liite blött!!

Långt inlägg, som vanligt efter en underbar helg utanför stan! Nu är det sovdags snart... kram på er!! /Emilie