torsdag 20 oktober 2011

Var är all information!!??

Det är så man blir mörkrädd.. Idag fick jag veta av lärarna att vattnet beräknas komma till Bangkok kl 14.00 idag. Okej.. vaddå? Vad händer? Man har försökt barrikera bort vattenmassorna runt Bangkok för att hålla vattnet, som kommer från norr, från att komma till centrala Bangkok, men nu håller inte sandbarriärerna längre. Nu har man barrikerat upp med sandsäcka även här, på barnsjukhuset är det överbelagt med sjuka barn för att de fått flyttats från andra sjukhus, barnen ligger överallt. Alla stånd är borta, helt tomt där det brukar vara trångt som attan. Finns inget vatten att köpa, då alla har bunkrat upp, till & med 7 eleven är uttömt på dryck & smörgåsar. Mina klasskompisars hus svämmar över & de kan inte komma till skolan. När man försöker få information så finns allt på thai, nog för att jag varit här ett tag, men läsa på thai vete tusan.. På svenska ambassadens hemsida står i princip 2 rader med lite info, söker på svenska tidingar online, hittar inget.. VAR ÄR ALL INFO????

Jag blir fan irriterad på riktigt.. Tack & lov för mina klasskompisar & lärare som håller mig & Em uppdaterade, annars hade jag inte haft någon aning om nånting. Tack Sverige för att ni bryr er, & nu pratar jag om media. Ingen i sverige först¨r omfattningen av det här, för ingen får veta nånting. I vissa områden strax utanför Bangkok så är det 50 cm högt vatten & 100 tals frivilliga hjälper till att bygga sandbarriärer. Det är en sån katastrof här, för alla människor, deras hem blir förstörda, alla skördar är förstörda, alla tempel, vattnet blir förgiftat.. Det finns massor med svenskar som bor/pluggar/ jobbar här, & ingen vet nånting. Inte konstigt att ambassaden inte blir nerringd när ingen vet nånting! Alla går i godan ro, för här är det ju torrt... Vi bor fortfarande på ett "safe" place, men ändå förbereder sig alla genom att plocka upp alla tillbehörigheter till säker nivå. Så hur säkert är det egentligen? Vi åker till koh Samet i helgen, min lärare tyckte det var en jättebra idé & skulle ringa till mig under helgen & uppdatera om läget.


Nu öppnar de upp dammar & offrar flera förorter för att undvika att dränka Bangkok.. Det märks nere vid floden där vatten nivån sjunkit några centimeter.. Sen har man förstärkt sandbarriären med ytterligare 1m. Hittills har ca 300 människor dött, men fler lär det bli. Har läst lite i Bangkok Post & sökt på amerikanska tidningar & därigenom fått lite info. Mailade AB igår & skrev att jag tyckte det var skandal att det inte står nåt, idag såg jag att det äntligen finns lite skrivet! Tack för det!

Svenska utbytesstudenter får hela kurser inställda pga översvämmningarna, & hur ska det få sina poäng?? Hur blir det med CSN pengar för dem?? Mycket som står på spel för många här, inte bara de stackars thai människorna som bor här, utan även för oss.. Därför tycker jag att det är sjuuukt märkligt att inget står nånstans..

I övrigt så har dagen varit intressant.. Berättade om Sverige & IVA, de tyckte det var så intressant!!

Ett bittert men jävligt sant inlägg.. Så nu vet iallafall ni hur läget är.. Men som sagt, vi är säkra här, tror vi ;) Vi har iallafall turen att få info..

Puss & kram!

Thai style... Maniana.. Hunden också.. :)


"Gummistövlar" som
 delas ut


För att ens komma ut till piren har de byggt små rampar.. Barrikerat med sandsäckar förstås..


Precis runt vår knut så har man börjat barrikera upp


Utanför barnsjukhuset.. Brukar vara fullt med stånd...




Kul kul!



Nya arbetsdojjorna..






Liiite svettigt..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar