torsdag 6 oktober 2011

Nu är det slut på semestern, Emilie har intagit Mahidol!!

Herregud, redan inne på vecka 5 här i Bangkok och imorse var det dags att bege sig till Mahidol. Eftersom Eveline lyckades ta en taxi till Siriraj hospital i förra veckan så tänkte jag i mitt stilla sinne att det inte kan vara så svårt (sorry Ev, men tänkte faktiskt så...). men som vanligt, ack va jag misstog mig!! Mahidol har filialer på flera ställen i stan och mitt thailändska uttal inte är det bästa vilket innebar att chaffisen åkte runt runt i en liten cirkel...han fattade inte alls var jag skulle och inte hade jag nån karta heller! scheisse!! men, som en blixt från klar himmel kom jag på att Ev berättat att thailändska kungen ligger på Siriraj Hospital sedan några år tillbaka (...mannen är gammal...) så slängde ur mig nått i stil med "You know your king, the hospital there he lives...". Det var en ren chansning, noll engelskagrammatik för att försöka få honom fatta (thailändare kan inte grammatik, ingår inte i språket helt enkelt), kunde lika gärna blivit utkastad ur taxin för att jag förnedrat kungen eller nått men mannen brast ut i ett jätteleende och sa "OOOHH MY KING!!!", gjorde en U-sväng och gasade iväg!! Haha underbart med folket här som har stenkoll på sin kung!

Mina klasskamrater hamnade rätt dom också, vi blev varmt välkomnade av rektor och en massa lärare och elever som nyfiket smög omkring kring oss. Till och med stod det på universitetets tvskärmar att...studenterna från Mälardalens University hälsades välkomna till skolan! Förmiddagen bestod i information, fotograferingar, mera information och ofrivilliga charadlekar (nej, alla pratar verkligen inte klockren engelska men alla gör så gott dom kan vilket verkligen uppskattas). Schema delades ut, ser rätt bra ut trots allt även om det definitivt är slut på semestern nu. Fem dagar i veckan, fältstudier på bland annat barnhem, vårdavdelning, psyksjukhus, traumacenter, medicinskt traumacenter, barnavdelning, primärvård på landsbygden, äldrecenter osv osv... listan kan göras lång och som vanligt; Thaistyle, inget riktigt planerat - får liksom se vad som händer och ta en dag i taget!! Till detta kan tilläggas att vi ska redovisa ett case i slutet av femveckorskursen i form av powerpointpresentation på Mahidol, att vi förväntas göra examinationsuppgifter till MDH i Sverige vilket motsvarar 40 timmars studievecka samt att jag ska bära skoluniform!! Ja, ni som känner mig fattar säkert att jag vid det här laget börjar känna att det känns som vanligt... Dygnet har 24h, bara och utnyttja dom!! ...skoluniform ska inhandlas imorrn, längtar inte direkt men men vad gör man inte...

Eftermiddagen spenderades med ett gäng thaistudenter som visade oss det stora Grand Palace, ett tempel mitt i Bangkok. Ett antal Buddhastatyer senare tog vi vätskepaus på starbucks (var annars??!) och sen vidare på shoppning i ett varuhus där det var billigare att köpa tre saker i en butik än att köpa en... ibland undrar jag hur dom tänker här, men det är ju kanske dumt och klaga haha!! Mötte upp Ev i Siam, blev stoppad i BTS:en för att jag hade en kaffe i handen (får man tydligen inte ha - man lär sig något varje dag...) och nu är det effektiv pluggtid och uppsatsskrivande som gäller resten av kvällen! Ytterligare en helt vanlig dag mitt i verkligheten...


MDH vs. Mahidol

Siriraj hospital, Mahidol University

övningsrum; här lär man sig bädda, sätta sond, ta prover mm mm. Visst är det piffigt med alla roliga färger på filtarna, tycker jag vi ska införa hemma i Svedala :-)

...ser inte jättepiggelin ut...

tjoohoo i Grand Palace!






Visst liknar den Rockey haha (för er som inte vet, Rockey är min lille jackrussell)


dagens bästa inköp?! definitivt årets väska haha, kunde liksom inte låta bli...

Åter till pluggandet!! på återhörande...
//Emilie

5 kommentarer:

  1. Hej! Vi är två sskstudenter som pluggar i borås. vi tänkte ansöka om ett MFS- stipendie o skriva våran c-uppsats i bangkok. vi vet inte vad vi ska skriva om , men har lite tankar kring kanske intervjua thailändska sjuksköterskestudenter nere i bangkok kring aids/hiv. Har kikat in eran blogg och ni vet antagligen asmkt om Bangkok nu! Ni har inte lust att hjälpa oss lite? :) ansökan ska vara inlämnad om tio dagar och vi behöver ha ngn som kan vara kontaktperson för oss där nere osv!! Vi hade vart så sjuukt glada för eran hjälp!!! snälla maila oss gärna! på josefine5@hotmail.com så kanske vi kan skypea i dagarna?? :D TUSEN TACK. vi vet liksom inte hur vi ska gå vidare ! MVH Josefine & Ted

    SvaraRadera
  2. Hej! Roligt att ni hörde av er till oss! Vi ska försöka skriva ihop ett mail till er under helgen :-) MVH Emilie

    SvaraRadera
  3. Hallo!
    Handväskan var underbar! Sno med några filtar så vi får det färgglatt också. Ta hand om Katarina. Sen vill jag se foto på skoluniformen också? skulle inte eveline ha sköterskeuniform också?
    Kram

    SvaraRadera
  4. ...skoluniformen åker på imorrn, så imorrn kommer det upp bilder på bloggen ;-) Eveline den rackaren slipper både sköterskeuniform och skoluniform hmm...

    SvaraRadera