torsdag 17 november 2011

en "hemresa" att minnas...

Igår startade Lina och jag dagen med att inta en lyxig frukostbuffé på hotellet, tro mig, det var som att äta nobelmiddag efter den gångna veckans frukostar där dom serverat diskvatten istället för kaffe! En lång frulle senare var vi utcheckade och klara att bege oss ut på shoppingäventyr i Kuala Lumpur. Vi plöjde genom den ena gallerian större än den andra, det tog liksom aldrig slut. Dom senaste dagarna har både Lina och jag fått wakeup-call hemifrån att tiden faktiskt rullar på även fast man inte kan tro det när vi är här, meeen...här i en storstad mitt i djungeln kunde vi konstatera att tiden faktiskt gått sen vi lämnat Sverige för här var julskyltningen på tapeten och stadens alla gallerior var strösslade med julgranar högt och lågt! Allvarligt...inte ÄN...jag orkar inte börja tänka på det redan...och att tänka på jul innebär ju att vi måste börja tänka på slutet av denna era även om vi inte är där ännu, och det vill vi ÄNNU mindre fundera över nu!! Det räcker ju med att Ev:s tid här börjar rinna iväg, kommer vara sååå sorgligt när hon åker hem :-(

Här kommer ett litet julkollage:



på starbucks...snögubbe i värmen??! Logiskt eller hur! + min nya väska från Billabong.




på en gata i KL


Ett antal julgranan och ännu flera shoppingpåsar senare så var det dags att bege sig till flygplatsen. I god tid tog vi en taxi och blev avsläppta på terminalen nästan en timme senare. Vi gick in och började leta efter var vi skulle checka in...vi gick och vi gick och vi gick och ingenstans såg vi några skyltar som stämde... "vi kanske är på fel flygplats haha" kläckte jag ur mig och...jajemensan det var vi också!!! SKIT! Bara ta en ny taxi, arga som bin, en ny taxiresa på ca 30 minuter och den goda tiden var nu som bortblåst... Skönt va att vi fick tag i sk limoservice och att chaffisen kände av stämningen och slog på radion istället för att småprata. Väl på rätt flygplats gick vi igenom den obligatoriska väskröntgen, fick OK-lappar på väskorna och snart var vi framme i inchecknngsdisken. Kvinnan bakom disken sneglade på oss, "sweden", och ville veta slutdestination... Bangkok svarade vi och kontrades av en man som dykt upp som sa "men ni har väl en hembiljett??!"... Efter diskussioner hit och dit och att vi fick visa visum och förklara oss både en och två gånger så fick vi iallafall okej..."har inte du passerat säkerhetskontrollen..", tanten stirrade på mig och förklarade att min väska inte hade en OK-lapp. Helvetes skiiit (förlååt...), fick ta min alldelens för tunga rygga och traska TILLBAKA och ställa min i kö igen. Fick en ny lapp, tog väskan och tänkte ett ögonblick sula den på tanten men slängde den på rullbandet istället... "see, securitychecked!!"....sen gick jag med bestämda steg! Morr!!

Sen bara rullade det på; vi fick inte betala med kort och hade inga malaysiska myror kvar, inte ens donkan tog kort hur ofta händer det??!! Hittade tillslut ett litet ställe som faktiskt tog kort, Lina fick sin mat men inte jag...Inte ens butikerna tog kort, kunde inte köpa en kaffe....slog mig ner vid gaten och tänkte att jag kollar på fejjan då det skulle va gratis Wi-Fi...tror ni det funkade??! say no more!!





Såg ett par bekanta ansikten och snart kom Lina i armkrok med den saknade musketören, vi återförenades alltså på flygplatsen på gaten 30 minuter innan takeoff. Bättre sent än aldrig :-) Kramkalas blev det med alla Ev:s söta klasskamrater och Lina blev presenterad för hela gänget. Flygresan hem gick bra, Lina och jag sov som klubbade sälar och planet landade utan att studsa av landningsbanan, alltid nått haha. Sen skulle vi in i thailand...jodå, det gick faktiskt över förväntan meen...inga förlängda datum på visumen. Skiit igen!! Ev och hennes lärare försökte förgäves lösa det men det var naturligtvis omöjligt...bara åka hem, liiite bittra sådär. Taxin körde iallafall oss till rätt adress, vi hoppar ur och går mot vår lägenhet när Ev konstaterar att hon saknar nått, nämligen handväskan. Rusar ut i stora rondellen men försent, taxin har åkt och panik utbryter; Ev:s pass ligger i handväskan som nu befinner sig i en taxi nånstans på Bangkoks alla gator...En vänlig thaikille och en taxichaffis kommer på att vi ju tagit taxi från flygplatsen och borde ha ett kvitto, nått man annars aldrig får här i Bangkok. Ev har som tur är plånkan i handen och har faktiskt denna gång intte kastat kvittot, på kvittot finns ett nummer och 10 minuter senare är taxiföraren tillbaka och lämnar väskan!! Ev borde köpa en trisslott (..men nej, det finns ju naturligtvis inte här, så vi skippar det...)!! Att vandra in i vår lilla lya här i Bangkok var fantastiskt underbart!! Home sweet home om jag säger så och det var tre trötta musketörer som stupade i säng... Lina och jag vaknade klockan 12(!) idag, vi var nog lite trötta efter tre veckor på rymmen. Nu ska vi bege oss till Lumphini och simma/springa med varanerna, hoppas parken inte är översvämmad! Sen blir det pluggeliplugg resten av dan. Kram på er!! /Em

ps. Ev kommer blogga om sin studytrip senare idag så håll utkik efter nästa inlägg lovar att det kommer vara lika läsvärt som vanligt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar