söndag 13 november 2011

Sjörövarfabbe farfars far....

....tam tam tam tam tamelamelam...Jag ni förstår ju själva. Imorse drog vi från Penang med morgonfärjan till Langkawi. Båter gick redan 0830 och Linas och min plan var att sova hela vägen. Vi parkerade oss längst fram i färjan och var mycket nöjda med valet av platser...ända fram tills vi insåg att vi var omringade av en stoor familj indier, och dom var allt annat än tysta och harmoniska, det kan jag lova! En spelade ipod utan hörlurar på högsta volym, en satt och sjöng, en snarkade och en annan spydde och det med besked (...har aldrig, trots min karriär som undersköterska på uppvakningsavdelningen, hört någon spy sååå högljutt förut vill jag lova...)! Lägg sedan till ett evigt puttandes på sätet och ett par armbågar i huvudet från förbipasserande så förstår ni hur bra den sovstunden blev...

Några timmar senare fick vi iallafall kliva av båten då den anlänt till hamnen på Langkawi...finally!! Lina och ja kraschade på närmsta Starbucks för energipåfyllning, hittade en karta och började knata mot vårat hotell. Inte så långt trodde vi men kartan visade sig vara ritad med thaimått (ni vet; man vet aldrig riktigt...) och Lina hade uppenbarligen sjumilastövlarna på sig för hon traskade på i rask takt med mig på släptåg, knät går fortfarande inte riktigt i normalfart om jag säger så haha! Ett antal taxichaffisar stannade och ville ge oss special prize men där gick dom bet för dessa nordbor går om det är möjligt... Tog väl kanske 30 minuter att gå till hotellet i stekande solsken och med packning, incheckningen tog väl ungefär lika lång tid för den gick i snigeltempo *gäsp*... Släppte iväg Lina på en shoppningrunda medan ja tog en powernap, sen bar det av på äventyr vill jag lova... Vi hade nämligen hört talas en linbana i bergen och konstaterade snabbt att detta verkade vara en passande eftermiddagsaktivitet för oss. Så vi tog en taxi och efter nån timme så var vi framme. Påvägen passerade vi en hamn med en massa lyxiga båtar varpå Lina utbrister; en sån skulle man ha!! Väl framme insåg vi att vi kanske inte var sådär jättevälplanerade då vi bara hade bath i plånkan och ingenstans kunde man använda kort!! Efter många om och men så fick vi fatt på ett växlingskontor där vi kunde växla thaipengar till malaysianska stålar, sen hoppade vi in i en linbanekorg och for iväg... och vilken utsikt sen!! Herrejisses alltså! Kommer inte ihåg hur högt det var, men det va höööögt det kan jag lova. På toppen fanns en hängbro mellan två utkiksplatser och givetvis var vi ute och klättrade även på denna. Vi fotograferade högt och lågt nånstans mellan en bild med några japaner och ett förbipasserande regnmoln så dök det upp ett gäng glada människor som vi tog följe med och som senare visade sig vara tre glada seglare påväg från Phuket till Brisbane... Vi hängde med gänget som bestod av en Canadensare, en tyska som bodde i Australien och en annan Canadensare som bodde i Phuket och snart var vi påväg med våra nyfunna vänner i en liten bil mot nya äventyr... Detta lilla gäng har, enligt min mening, något som kan vara världens bästa jobb... Dom ska leverera en sprillans ny båt som är byggd i Phuket till ägaren i Brisbane och ska alltså segla dit den och får betalt för besväret!! Döööjobbigt! Vi mötte upp resten av seglarteamet på en strandbar; dels kaptenen, en underbar liten man med typiskt kaptensutseende som mumlade i skägget när han pratade och sen mannen som designat båten samt en tredje person som jag inte helt säkert kan redogöra vilken funktion han hade mer än att va en jäkel på diskussioner i alla möjliga konstiga ämnen. Det dök även upp en annan seglare som tydligen vunnit nått stort race i Kina nyligen...ja jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg alla turer... Några öl på stranden övergick i en mycket trevlig middag, en massa galet snack och en himla massa skratt. Förresten är vi inbjudna att följa med på resan för dom har ingen sjukvårdspersonal på båten i nuläget, så om ni saknar mig om några veckor så har jag förmodligen tagit det erbjudandet och befinner mig nånstans mellan Singapore och Australien haha! Lina och jag tittade på varandra flera gånger under kvällen och undrade om vi hamnat mitt i "Pirates of Caribbean", för återigen så händer så mycket konstigt här så man vet liksom inte riktigt om allt kan vara på sanning längre, men det är det ju uppenbarligen och det är det som är det fantastiska med denna resa...


linbanan

face your fear...


hängbron







med nyfunna vänner på Langkawi


Hela gänget!


Imorrn är vi inbjudna till yachtklubben för att kika på deras dyrgrip till båt, ska bli mycket intressant... Lär även bli en hel del slappandes på stranden imorrn kan jag tänka mig... Nu måste jag verkligen sova, klockan bara springer iväg hela tiden!! kram på er!! /Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar