måndag 26 september 2011

All by myself på nya äventyr!!

Vaknade ruggigt tidigt imorse då klockan ringde redan 05.00. En snabbkaffe och sen slänga på sig ryggan och ragga tag i en taxi för att åka till flygplatsen... Denna vecka är jag all by myself på backpackers-semester!! men...jag fuskade liiite och tog faktiskt flyget för att tjäna in några dyrbara soltimmar ;-) Efter lyckad incheckning blev jag haffad i säkerhetskontrollen då jag missat att ta ut min vattenflaska ur handbagaget, skyller på att klockan var alldelens för tidigt!! Så...en kastad vattenflaska senare begav jag mig mot gaten. Insåg när jag satt i gaten att något var galet, fick bara en känsla liksom och...japp...det var naturligtvis sena ändringar så det blev en joggingrunda på flygplatsen för att komma på rätt plan, allt i äkta thaistyle! Vi var väl ca 15 personer som tog platser i det lilla flygplanet. Som vanligt hade jag lite medvind och hade lyckats få en plats på rad 1, som visade sig vara en av fyra förstaklassplatser. Tyvärr bara en flygtid på 45 minuter men förstaklass-frukosten var ju god iallafall haha!! Planet landade i Trat, på en flygplats som måste vara världens sötaste; tre små hyddor med vasstak utan väggar, små buskar formklippta till elefanter och...inget mera!! Väskorna överräcktes personligen från personalen och sen bar det av i minibuss mot färjan. Min destination är nämligen koh Chang - södra koh Chang för att vara exakt och bilresan dit var en upplevelse vill jag lova. Kringelikrokiga vägar genom regnskogen upp och ner för bergen. Jag har bokat två nätter här på en ganska stor resort som heter Grand Lagoona Resort. Här bor man antingen i husbåtar eller som jag, i en megavilla direkt på stranden. Dock... den första villan jag fick var av något äldre modell och efter att jag unkommit med blotta förskräckelsen när en planka på terassen gav vika och ramlade rätt ner i backen två meter ner så har jag nu uppgraderats till en ny villa. Huset är nog i runda slängar omkring 100kvm med stor solterass och ligger direkt på stranden i ytterkanten av resorten med berg och regnskog bakom knuten, perfekt för lilla mig som tänkt ta ett par dar och vila upp mig inför min thailändska skolstart den 6e oktober :-) ...självklart fick Eriksson, Travelbee och Morse följa med mig hit, hoppas dom gillar sol och salta hav haha!!


mitt lilla flygplan

Trats flygplats



färja till koh Chang

här bor jag :-)


Måste bara lite kort berätta om min och Eves underbara söndag! Vi brunchade nämligen på Four Season hotel, en brunch som klassas som en av världens bästa. kan nog vara beredd att hålla med!! Fri bar, gratis champagne och mat av alla de slag samt en efterrättsbuffe där man kunnat äta ihjäl sig. Efter det roade vi oss med lite lyxshoppning i dom fina varuhuset, Eve inhandlade en mucho snygg kavaj/blus (vad man nu ska kalla den) och jag har kärat ner mig i en röd väska som jag troligtvis kommer ha med mig hem härifrån om jag känner mig själv rätt!! Ja...det var väl vår fridfulla söndag det...

                                                
söndagsbrunch



Eveline har skaffat en ny kompis...eller nått...

                                             
söndagsshopping deluxe

Nu ska jag försöka bege mig till byn som ligger på andra sidan berget, har ju naturligtvis åkt ifrån myggsprayen och tror det kan va en idé att använda det här!! ...lurade ett tag på om jag skulle hyra en moppe men tror att den rasande golvplankan var tillräckligt spännande för idag så tar nog en taxi istället!!

Tjing och på återhörande!! stooor kram från Emilie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar