torsdag 29 september 2011

Hej på er alla!

Igår var jag, klassen & lärarna på Thorax Institutet för att gå en kurs i Advanced life support, dvs hjärt-lungräddning. Det var fokus på vuxna & vi fick en föreläsning först om olika orsaker till hjärtstopp & även en föreläsning om olika problem & diagnoser i kritiska sjukdomar i luftvägarna. Sen var det workshop i att träna HLR. Det gick bra för alla & vi kunde bege oss hem vid 16 tiden.

Kl ringde skrämmande tidigt & när jag hade fyllt på mitt kaffe här hemma så råkade jag tappa hela nez kaffe påsen som, såklart, var öppen & därmed var det kaffe pulver över hela golvet.. Attans!! Previs vad man vill ska hända på morgonen.. Då vi inte har så mycket kaffe kvar, så började jag desperat att försöka skrapa ihop allt igen, slutade med att halva köket var helt fyllt av bruna små fläckar.. Spenderade en tid på golvet när jag kom hem för att försöka snygga till. Ett klantarsel, det är vad jag är!

När vi kom till Institutet så inser jag att jag är den enda med shorts, alla andra har långbyxor- det är tydligen inte artigt att ha shorts.. Skit också, försökte dölja mina ben så gott det gick. Alla hade väldigt roligt åt detta, särskilt som varenda lärare var med på kursen.. Dessutom var gick det inte att dölja då jag var den som skulle tacka första föreläsaren & därmed var tvungen att ställa mig upp inför alla & gå fram till podiet. Efter detta fick jag ett par byxor räckta till mig & blev ombedd att byta om.. Oops.. Sen hamnade jag i samma träningsgrupp som alla lärarna & får för mig att dra ett dåligt skämt, HLR dockan är klippt som en man men har stora bröst, då skojar jag lite & frågar är det en man eller kvinna? En av lärarna tittar på mig & säger- vilken fråga, fnissar lite generat & så bad jag om ursäkt för min dåliga humor.. I nästa sekvens skojar jag till det igen, jag är ju för rolig, vi övade på att hålla fri luftväg vid nackskada, en lärare visade hur man skulle göra & så skulle man härma- jag härmade & placerade mina fingrar över carotis på båda sidorna med flit, läraren fick något otoligt i blicken & försökte förklara att man inte ska hålla för båda.. Jo, sa jag det gör jag alltid & så sätter man lite tryck också! Läraren blev nervös & sa- no no no! Ni skulle ha sett hennes ansiktsuttryck- det gjorde att jag genast ångrade mitt roliga skämt... Sen fick jag henne inte att fatta att jag bara skojade förän en stund senare.. Innan dess hann jag tänka, bra där Eveline, du kanske ska tänka efter NÅN gång innan du öppnar käften..

Idag är det åter på praktiken som gäller! Vi ska ha en diskussion om vad det är vi lärt oss av detta patientfall, hur tusan ska jag kunna sammanfatta det?? Det är så mycket, främst har jag lärt mig hur det är att ha små barnpatienter, sugning av luftvägarna, skötsel av patienten att känna mig mer van vid dem. Konstigt nog, så anpassar man sig väldigt fort.. Från att ha varit hos en bebis på 700 gram & sen vara brevid en bebis på 3200 gör märkligt nog att den fullgångna bebisen är super stor! Konstigt... Idag har jag laddad kamera & ska fota avd, bilder kommer sen!

Kram & hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar