onsdag 28 september 2011

Dygnet då vågorna knackade på mitt fönster, min välplanerade tripp gick upp i rök och jag blev charmad av en elefant....

Alltså hörrni!! Jag vet inte riktigt var jag ska börja...senaste dygnet har varit minst sagt ett enda stort äventyr! Började ju redan igår när det som jag trodde var en liten monsun drog in över ön. Den lilla moonsunen visade sig vara säsongens värsta och pågick hela eftermiddagen och hela natten och...det regnade inte, det var snarare som att befinna sig på havsbotten. Igår kväll när jag skulle gå och sova dammade vågorna upp på andra våningen där mitt sovrum var, blixtarna var det enda som lyste upp ön eftersom elen hade gått och det regnade från alla håll konstant. Enda positiva var väl att jag slapp myggen, däremot hade jag en förvirrad geccoödla i mitt badrum, men faktiskt så orkade jag inte bry mig!

Imorse när jag slog upp ögonen efter några få minuters sömn småduggade det lite bara, men kände mig inte så sugen på att bege mig ut på havet till småöarna i detta väder. Vet inte om det var tack vare min skyddsängel som jag fick av mina underbara arbetskamrater innan ja åkte och som ständigt är med i väskan eller om det var slumpen men agenten som jag bokat båtresan med ringde och sa att vågorna var för stora för att båtarna skulle kunna ta mig till koh Mak idag. Ett par samtal senare, bland annat till nån support i Singapore, och en del googlande (vad skulle man göra utan sin dator) senare var mitt hotell ombokat till femstjärniga Amari resort på Coconut beach istället för resorten på koh Mak, båtpengarna var återbetalade och jag satt i en lokal sk. taxi påväg på nya äventyr. Det blir verkligen aldrig som man tänkt sig...man får bara hänga med! Att åka taxi här, ni vet sitta på flaket på en bil, i ett djungellandskap med krokiga vägar utan dess like är en upplevelse vill jag lova. Att sen halva ön är översvämmad är en annan upplevelse då vägarna är bortspolade och palmlöv ligger nerblåsta...Jo då så att, bara tänka berg-och-dal-bana och åka med!

Att checka in på Amari var en befrielse efter det senaste dygnet... service, nån som bär ens väska och ett lyxigt rum med alla möjliga finesser får en nästan och glömma den gråa himlen och bristen på solsken. och bäst av allt, jag fick gå ut ifrån resorten utan att bli haffad av en vakt!! Började med en strandpromenad längs den lååååånga öde stranden. Det var jag, några kokosnötter och en och annan fisk. Mötte en turist, en liten dam som kom vandrande i en baddräkt från 60-talet :-) Dock tog strandpromenaden slut efter några kilometer då en flod delade stranden i två delar. Hade väskan med mig så kunde inte simma över, men hittade en snäll lokalbo som paddlade över mig i sin lilla båt! Ibland har man tur!! Vandringen fortsatte i kuperat landskap, på småvägar och genom mangroveträsk innan jag hittade tillbaka till mainroaden som går runt ön. Bestämde mig på vägen för att ta en avstickare och besöka ett vattenfall, kom dock inte så långt för en liten elefantunge upptog all min uppmärksamhet och innan jag visste ordet av hade jag bytt ut min lugna promenad mot elefanttrekking i djungeln som avslutades med att simma med elefanten i en flod. Otroligt häftig upplevelse!! Vilka djur!! Fortsätter det såhär kommer jag ha med mig ett helt zoo härifrån haha!!

Blev en lång vandring hemåt längs mainroaden, lite fönstershopping (nej, handlade inget) och påfyllnad på thaitelefonkortet, som naturligtvis tagit slut mitt i all villervalla! Nu ska jag gå och slappa i bubbelpoolen, imorrn bär det av till koh Samet...

Lite bilder från mitt äventyr kommer här...

lite bilder från stormen, havet är inte alltid snällt




poolen på mitt nya hotell

en liten bro att klättra över på off-road-trippen, halvcrazy javisst, det värsta som kan hända är ju att man blir blöt om fötterna haha!! 
man hittar mysiga små oaser om man bara letar lite

hmm....skippar att checka in här :-)


looooonely, I´m so lonely.....


min snälla båtkompis som hjälpte mig över floden

mangroveträsk

min nyfunne vän

Får man ta me hem?? lillkillen är nio månader gammal









Tjing på er sålänge!! stooor kram! //Emilie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar