söndag 4 september 2011

Man vet liksom inte riktigt vad som händer...det bara blir!!

Bangkok...en mañianastad som vimlar att människor, bilar i alla färger (mestadels lila, rosa, blåa och gula), marknader långt ut i gatorna, folk som lagar mat på alla möjliga och omöjliga sätt och ställen, stora shoppingcenter och...ännu mera människor! och...dom går lååååångsamt!! Dock efter ett dygn här har jag insett det som Eveline talade om för mig från första början; ingen idé att stressa, man kommer ändå ingenstans!! Svårt för en som annars hjälper tanterna att packa upp sina matvaror i kassan på ICA för att kanske eventuellt lyckas tjäna in några sekunder...

Igår drog Eveline med mig ut på äventyr, lärde mig hur BTS:en fungerar och så besökte vi ett av de magnifika shoppingpalatsen i Siam där det till vår stora lycka va REA!! På vägen från BTS:en blev vi dock dränkta av ett skyfall och turistiga som vi är hade vi ju absolut inga paraplyer med oss så det va bara och le och se glad ut när vi gled in i det lyxiga varuhuset som två dränkta katter.



 Detta varuhuset fick även en shoppingvan brud som mig att tappa hakan och Alex, du skulle fått hjärtinfarkt på skoavdelningen!! tror aldrig att jag sett så mycket skor och väskor på samma ställe i hela min shoppingkarriär... När vi sedan hamnade på blingbling-avdelningen med väskor täckta av ädelstenar och formade till söta hundar och ankor och you name it så kunde vi inte göra mycket annat än att skratta!!

Idag tog BTS:en mig och Eveline till den stora veckomarknaden...eller... Eveline dumpade jag i en park tillsammans med en vattenflaska och en bunt skolböcker, hon har sin stora exam imorrn och jag kan meddela att hon är en aningens nervös. Personligen så strosade jag omkring på marknaden i ett par timmar, en fantastisk basarliknande megamarknad där allt från sjalar, kläder och skor till möbler blommor och husdjur kan köpas. Magstarkt blev det dock när jag ramlade rätt in i en som var i full färd med att fritera maskar i en stor gryta!! Folk kan påstå vad dom vill -- maskar kan inte vara gott!!

På kvällskvisten blev vi upphämtade av Evelines klasskamrat Ali. Tjejfest med tio andra tjejer stod på schemat och kan ju då bara meddela att de andra tjejerna var mer eller mindre äkta partners med varandra! Efter Evelines förra försökt att förklara för detta gäng att; nej vi är inte partners vi är bara tjejer som är kompisar och ja, vi dejtar killar, så kändes upplägget för kvällen (nästan) i sin ordning. I annat fall var plan B; Ali får rädda oss, hon vet ju hur det hela ligger till! Alis syster...eller väninna eller...tja...fyllde år och efter en mindre hysterisk bilfärd hamnade vi på en thairestaurang en bit utanför stan. Dock inte vilken thairestaurang som helst, här bokade man in sig i en egen salong, beställde in mat och dryck och...sjöng karaeoke. Allt i en salig blandning och allt i äkta thai-style! Eveline och jag sparkade igång kvällen med en kanna Singha och sen vågade vi oss på ett flertal ABBA-låtar, Britney Spears, Celine Dion (stackars låten!!) samt ett par tappra försök att sjunga thailändsk schlager... Benne, var är du när man behöver dig??!! Bland dagens kulinariska upplevelser kan jag bara nämna att jag kan checka av både groda och grisfötter... Man vet liksom aldrig vad som händer här -- det bara blir...

Nu har den duktiga studenten, läs Eveline, kurat ner sig i sängen!! Imorrn är som sagt hennes första stora tentadag här så håll tummarna för henne och sänd henne lycka-till-tankar!!


trevlig pluggmiljö minus några duvor kanske...



Ehhmm...ja vi verkar ju hålla samma ton iallafall

Vårat karaeokerum


Här lagras middagen, bara välja

Nervöööös!!

Gonatt!!!
/Emilie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar