torsdag 8 september 2011

En lätt förvirrad dag!

Idag har jag bemästrat ytterligare ett färdsätt i Bangkok; expressbåtarna på floden!! Det hela började med att jag imorse kom på att...ja; det är dags och börja leta efter mitt universitet och...ja igen; det ligger ju naturligtvis på andra sidan floden! Eftersom jag ändå skulle byta BTS i Siam så tänkte jag vara lite kulturell och spana in "Bangkok Art and Culture Center", ett stor center med modern konst... naturligtvis började jag med att gå åt helt fel håll vilket jag upptäckte efter 20minuters promenad, bara traska tillbaka haha!!




Hoppade sedan på BTS:en och drog iväg ner mot vattnet. Det är rätt skoj att fara omkring själv i denna stad, man får hjälp av thailändarna utan att ens behöva be om det!! Beror ju troligtvis på mitt konstant förvirrade utseende sen är det ju lite svårt att gömma sig i mängden när man är lång och blond haha!! Hittade iallafall till piren utan att gå vilse och rätt snart satt jag på en liten båt ute på floden. Till min stora lycka så satte sig en thailändsk tjej på sätet bredvid mitt och hon förklarade vänligt var jag skulle hoppa av, såg väl sådär lagom förvirrad ut igen där jag satt med kartan i högsta hugg och frenetiskt letade efter rätt pir!! Att se staden från floden har sin charm; jätteflotta hotell och plåtskjul sida vid sida och enorma pråmer som dras på floden av minibåtar i longboat-format... Väl i land, på rätt sida av floden påböjades nästa projekt; hitta Mahidol University faculty of Nursing!! Med kartan i högsta hugg började jag gå...och jag gick och gick och gick!! Hittade tillslut ingången till det stora sjukhuset; LYCKA!! Däremot; inget universitet, inga skyltar på engelska och ingen som pratade annat än thai... Efter några försökt med teckenspråk och charader (mina två hemspråk här nere...) visste jag ungefär var jag skulle. Den första jag frågade sa "aaahh, nursing...to your left" vilket innebar att jag hamnade i något som jag kan tänka mig var vårdpersonalens omklädningsrum... Kanske inte riktigt rätt kanske... Efter mycket promenerande var jag mäkta stolt när jag faktiskt hittade fram!! Nu vet jag var min skola ligger :-) ...om det nu är rätt i slutändan det lär ju visa sig i oktober haha!!




På vägen därifrån gick jag in på en smal bakgata som visade sig leda till ett gytter av smala gator fyllda av marknadsståd, mat och människor... Inte mindre än två gånger gick jag in i någon som i mina ögon såg ut som en munk i blå paljettklänning som gick och sjöng i en guldkopp... vad han egentligen höll på med eller vem han var det har jag ingen aning om, dyker upp så många konstiga saker här hela tiden så jag blir inte ens förvånad längre!! När jag kom ut från marknaden kunde jag bara konstatera att jag var totally lost!! Så....bara börja traska igen! När jag väl hittade floden kändes det som att, japp har jag bara hittat floden måste jag ju hitta en båt tillslut. Först hittade jag en mysig liten restaurang som serverade mig utsökt, och megastark, mat precis vid floden. Kunde sedan orientera mig till piren, hamnade naturligtvis på "fel" gate, men fick återigen hjälp av en vänlig thailändare! Tillslut hamnade jag på rätt båt som tog mig tillbaka till BTS:en som tog mig hem! Nästan hemma så öppnade sig återigen himmelen, har fortfarande inget paraply. *NOTE* måste köpa ett!!! Hostelägaren skrattade åt mig när jag ramlade in i lobbyn som en dränkt katt, men det är så man ser ut här när det är regnperiod... Nu har även Eveline ramlat in efter en lång skoldag och snart är det dags för lite kvällsmat!!

Här finns ALLT!

¨
Högklackade Converse någon??!

...eller kanske en rullstol?!



Hörs snart igen!!
//Emilie

ps. Jo idag har jag lyckats med:
1) Åka rulltrappa åt fel håll... I-N-T-E okej när ner helt plötsligt är på vänster sida och upp är på höger när man är påväg neråt och håller till höger...
2) Ducka för elledningar -- ytterligare en nackdel med att vara lång i denna stad...
3) Tugga på en röd chili med grön currypasta på -- HOTHOTHOT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar