torsdag 15 september 2011

Eveline alias Katie Eriksson??

Hej hopp!

Sista seminariet avklarat innan praktiken drar igång, yes! Idag handlade det om olika delar av sköterskearbetet, sjuksköterskan som advokat, medlare, forskare, vårdare etc.. Holistiskt med andra ord.. Vi var indelade i olika grupper & så fördes det en diskussion med hela klassen & tre lärare. Grupperna hade förberett olika upplägg, det blev faktiskt väldigt roliga diskussioner, fåordiga men intressanta. Alla har faktiskt förbättrat sin engelska & jag har börjat förstå hur de pratar. De är inte så rädda att prata med mig längre, de har väl förstått att jag inte bits ;) Charaderna blir man aldrig av med, men det hör liksom till. Ni kan lova att jag kommer att gestikulera mycket när jag kommer hem, ha ha! Det är så jäkla kul att se våra skillnader, när de försöker prata med mig & jag inte förstår, så blir de fnittriga & lite generade.. När jag pratar & de inte förstår mig så gör jag läten & viftar med armarna.. Typ när jag skulle beskriva en kräkning- ja, ni kan ju tänka er.. Eller när jag härmade en ammande bebis..Nu förstår dom dessutom när jag skojar & tar mig inte på allvar när jag skämtar. Nu slår de mig lite skämtsamt & asgarvar, mycket roligare!

Jo, på seminariet idag så hade en grupp gjort en liten scen med en nyfödd bebis som blev kritiskt sjukt & behövde opereras. Mamman var nedsövd efter komplikationer från kejsarsnittet & de visste inte vem pappan var. Kirurgen behövde operera akut & mamman gick ju inte att fråga om tillstånd. Då var frågan- vad gör man? Här är det inte lika självklart att man bara opererar. Det blev en väldigt bra diskussion, jag berättade om att i sverige så opererar man, att det finns ett skydd i sverige som gör att man jobbar efter barnets tillstånd & vid de tillfällena så gör man operation. Det var liknande i thailand- då gick sjukhusdirektören in & skrev på ett papper osv. Sen klev kambodianerna in.. Ställde sig upp & började dividera med hög röst att: Först måste man jobba med abc taktik, airway, breathing & circulation, tillståndet är inte så akut att man måste operera. Man får vänta på mamman. Alla började skruva sig & fråga, men det kan ju dröja, det är en akut situation. Jag blev lite upprörd men höll tyst.. Nästa kambodian höll med abc, det är det som gäller. Jaa, men nu var det ju inte riktigt det vi skulle prata om.. Okej, läraren försökte förklara att OM det var en akutsituation vad gör ni då? "Men vaddå, vad tjänar man på operation?" Frågade han. Då kunde jag inte hålla min mun tyst. Ja, man räddar ju försjutton barnets liv! "Ja, men om barnet dör då? & man har opererat utan tillstånd, hur förklarar ni det?" Ja, säger jag, (kanske liite argare ton än det som var tänkt) man kan ju iallafall säga att man gjorde allt för att rädda barnets liv? Eller hur? Sen har man kirurgen som kan förklara också, men jag vet inte, det kanske inte är så viktigt kanske?? Jag tror inte att de förstår tankesättet med att tänka holistiskt, det verklar liksom vara nytt för kambodia borna. Där handlar det bara om att rädda liv, självklart är ju det prio ett, alltid! Men man måste liksom se hela bilden.. Jag blir så frustrerad & irriterad när man bara kör på sitt eget & inte lyssnar in de andra, utan bara mal på- dessutom med en ton som får alla att gå i försvarställning direkt.. Det är en sak att inte förstå, det fattar jag att man inte alltid gör- men om 98% av klassen förstår på ett sätt, kanske man kan inse att, jag måste ha fattat fel? Eventuellt erkänna det, eller åtminstone säga , när man märker att andra skrivar på sig & ser frågande ut, har jag missförstått frågan?

Efter denna diskussion så slog det mig... Vad tusan hände? Har jag gått & blivit Katie Eriksson? JAG? Som är medicinsk/teknisk/iva syrra ut i fingerspetsarna? Trodde jag iallafall.. Man kanske har lite ansa leka & lär i sig ändå.. :) Som Alex i solsidan tänker efter att ha skällt ut Ove efter noter..Har jag gått & blivit Gunvald Larsson? Hans kanske var liite coolare, men vad tusan..

Imorgon ska vi till svenska ambassaden & fixa förlängt visum samt multiple entries.. Eventuellt spana på några svenska flygvapen snubbar som tydligen hänger där ;) Sen ska vi, tror vi, till Hua Hin. Skulle boka hotell i Cha Am, men vi tror att det råkade bli i Hua Hin istället, vi tar med adresslappen & visar till bilen så hoppas vi att vi kommer rätt..

Nu piff & sen ut & äta lite, dricka lite bärsa (Emilie börjar bli en van öl brud nu.. he he) & bara myyyysa!

Kram Kati- öh, jag mena Eveline



                              Väldigt bra scenario- väldigt träffande & gav en som ni vet intressant diskussion


                    Här ser ni tendenserna till den nya inne frippan- pudel stort puff hår alias bröderna fluff...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar