tisdag 27 september 2011

...italienskt temperament vs. thailändskt mañiana!!

Godmorgon världen!! Koh Chang här... eller snarare en genomdränkt Emilie som befann sig nånstans i regnskogen när en monsunskur drog in över ön! Allt är vakterna på resortens fel, fick inte ta med cykeln ut från området... Okej, vi tar det från början: Jag bestämde mig för att utforska ön lite, alla kartor säger att ön måste upplevas på cykel så fine tänkte jag och gick och hämtade ut en rasslig cykel och trampade iväg. Resorten är gigantisk men tämligen öde, mitt i veckan och precis i slutet av regnperiden gör att jag inte sett många människor här förutom några polacker och nån vilsen surfarsnubbe samt en kille som glider omkring i en alldelens för liten våtdräktsaktig tröja, oavsett om klockan är morgon, middag eller midnatt! Cykelturen tog dock slut vid grinden till resorten för här va det stopp; vakterna släppte liksom inte ut mig och inte kunde dom prata engelska heller... Efter otaliga försök till charader, pekande och viftande så tappade jag faktiskt tålamodet (okej, vet att man inte får göra det i thailand med huuuur svårt ska det va och öppna en grindjävel??!!). La naturligtvis cykelj**eln i dikeskanten och kröp under vägbommen och traskade iväg på egen hand, vakterna såg lite småsnopna ut haha!! Till saken hör att redan igår kväll när jag skulle till den lilla byn Ban Bang Bao som ligger ett par kringelikrokar bort så tog det evigheter innan receptionen accepterade att jag skulle lämna resorten... Fick på nåder åka dit med en taxi, som jag sedan fick ringa när jag skulle tillbaka och som lurade mig på 200bath... Kontrollbehov eller bara en ovillighet att turisterna spenderar pengar utanför resorten??! Om detta är den "riktiga" verkligheten i turist - Thailand så förstår jag varför en varningsklocka har ringt i mitt huvud tidigare när jag varit negativ till att besöka landet... Är tyvärr inte den sortens turist som gillar sitta fast på en resort hela min semester... PUNKT! Så, nu har jag gnällt klart...

Utforskade lite djungel och några små vattenfall på min lilla promenad. och eftersom det sitter en del varningsskyltar för kungskobra, gröna trädormar och pytonorm på de mest ologiska ställen så hoppar jag högt för varje löv eller pinne som rasslar till haha!! Tyvärr drog som sagt en liten men väldans blöt monsunskur in över ön så jag vände ganska snart... Planen är att rymma härifrån igen när skuren lagt sig. Under tiden jobbar jag vidare med min uppsats diskussionsdel, förena nytta med nöje eller vad heter det?!

I Ban Bang Bao lyckades jag iallafall lösa logistiken inför dom kommande dagarna, tog ungefär 100 samtal och en dryg timme för den stackars agenten att fixa, återigen krånglar lågsäsongen till det... Ska bli spännande och se om alla turer fungerar på fredag när jag ska ta mig från koh Mak till Trat för att ta en minibuss till koh Samet. Speciellt eftersom båten från koh Mak bara kan åka om det inte går för höga vågor... Imorrn bitti klockan 08,50 blir jag iallafall hämtad av agenten här för att bege mig ut till koh Mak, ska bli spännande att se hur den lilla ön ser ut :-)

Tyvärr funkar internet sisådär här, bilder kommer senare looovar :-)
//Emilie

2 kommentarer:

  1. Kan det vara så att de är oroliga för dig då du reser själv och är tjej? Har inte upplevt nåt liknande när jag semestrat... Hoppas monsunen drar vidare och du kan fortsätta att upptäcka!

    SvaraRadera