tisdag 6 september 2011

Oh my Buddha!!

Var på upptäcksfärd igår. Först ett varv till Siam; det stora shoppingområdet två BTS-stationer bort! Priserna är oförskämt låga här, även i de finaste butikerna...




Ett par nya Converse-dojjor senare så slog jag mig ner i en soffa på Starbucks och började fundera hur jag skulle lägga upp resten av dagen. Ju mer man läser i guideböcker och på webbsidorna så blir man bara mera snurrig. Vad är detta för en stad egentligen... Två capuccinosar senare hade jag bestämt mig; nu är det dags att turista på riktigt. Fick tag i en taxi på gatan och fick chaffisen att köra mig till Wat Pho på taxameter wiihoo!! Började småprata me chaffören...eller...sa "oh looks like a trafficjam now again..." "hmm..."svarade chaffören och drog på en skiva som lät som mr.Music vol.2 från 1991. Haha!! Okej tänkte jag, inge vidare pratsamt här inte... Efter en galen taxiresa rätt igenom Bangkok på en massa smågator så anlände jag till Wat Pho, resan gick på 70bth, dvs. knappt 18kr...

Wat Pho är Bangkoks äldsta tempel och här finns en enorm vilande Buddhastaty. Efter att ha vandrat omkring här nån timme såg jag Buddha även när jag blinkade. Jisses säger jag bara, ger er några smkprov nedan:












Tog sedan en promenad till Grand Palace, men väl där kände jag att, nix, inte en Buddha till idag så jag gick och köpte lunch och satte mig i en park vid floden istället. Mycket roligare att kika på båtar och folk av alla möjliga nationaliteter.





 Att ta sig hem härifrån va ju inte riktigt lika enkelt som att ta sig hit... Ingen taxi ville köra hem mig för under 500bth. Tror jag hade panik i typ 10 minuter, va arg i typ 15 min, gick två varv (!) runt Grand Palace (det är stoooort),  fick sällis av två franska backpackers som även dom hade problem och nekat en drös tuktuk:isar som ville köra mig (ville gärna komma hem levande...) innan jag fick tag i en taxi som körde hem mig för 200bth. Även han försökte lura mig men ett par nödlögner senare löste det sig haha!!

Nu ska jag återigen bege mig ut i den stora staden...Ska dock inte bege mig till turistattraktionerna idag utan till en park och läsa lite artiklar... Ska även fixa det där med telefon, verkar inte som min telefon accepterar mitt thailändska SIM-kort damn, och det kan ju vara bra om Eveline och jag kan få tag i varandra kanske haha!!

Hörs snart igen!! Tjiing!!
//Emilie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar