tisdag 6 september 2011

Whooop whoop!!

Idag har jag varit på neonatal iva & hälsat på :) Vi hade en presentation på ett case som skulle förberedas. Vi hade fått i uppgift att ta en patient med risk för elektrolytrubbningar innan & efter operation. Det blev en liten gosse med diverse problem, inklusive en tarm som var väldigt inflammerad. När han var 10 dagar gammal blev han opererad & fick en ileostomi (påse på magen). Får man säga att det var den minsta lilla gulliga stomi jag sett.. mini..! Där låg han med tub i halsen kopplad till ventilator, spänd mage & sov.. Men han har blivit mycket bättre som tur är, så han kommer att bli bra. Lite absurt bara att se dessa små liv ligga så, starta sitt liv på sånt sätt..

Efter att ha tillbringat ungefär 20 minuter med att få mina kamrater att förstå att vi BARA skulle koncentrera oss på elektrolyt & vätske ersättningen & inte allt annat som var denna lilla gosses problem, när de började prata om mammans yrke så kände jag bara, men åhhhh nu gör vi så här! Vet inte riktigt hur det blir i slutändan, men det bli säkert bra...? Som ett bifynd denna förmiddag så blev jag presenterad för min lärare som ska ta hand om mig nästa vecka. Tolkade ju det hela som att det är henne jag ska gå med när jag har praktik, sa att jag väntade med spänning att få komma & praktisera.. No no, säger hon, the hernia on wednesday.. Okej, säger jag, jaha, du ska ha föreläsningen? Yes, have you prepared your case? Jag får en lätt bröstsmärta & säger- case? Ja, ni ska ju förbereda ett patientfall att presentera. ARNE! Nä, det har jag inte.. Varpå läraren säger att: ja, men nu har ju barnet blivit hemskickat.. BRA, jäkligt bra.. Mina klasskompisar hade tydligen iallafall samlat datan redan fick jag reda på sen & det är tydligen en gruppuppgift iallafall.. Puh! :)

Kommer till lunchrummet & får ytterligare en hjärtinfarkt.. Lappar med tentaresultatet.. Hjälp.. Tar min lapp & öppnar den med skakig hand, läser resultatet & känner bara... YES!!! Inte det bästa jag gjort, men dock godkänt! Såååå skönt.. Fick även veta att jag drog nästan full pott på alla delar av Physical exam delen.. Tack för den :) WoHoooo!

Efter skolan spenderades tid i bibblan för att förbereda inför presentationen om hypovolemisk chock efter Dengue feber imorgon, satt & försökte förklara för en kambodian om min bild på renin-angiotensin systemet & ADH hormon (ett system & ett hormon som hjälper till att sköta vätskemängden i kroppen & som kan vara av vikt när man ska presentera om just det vi ska) efter typ 15 min, i upplevelse av koffeinbrist i kroppen & en hunger som innebar att jag kunde äta en häst, så gav jag upp. Sa tillslut, just take it away if you´re confused. Han förstod inte det heller.. Ha ha ha, herregud.. Kom från skolan vid 18.30 & jag, Emilie, A & Nok åkte till siam & käkade.. Blev en bärsa till maten.

Alla myggor i Bangkok har nog varit & ätit på mina ben, är jag en vandrande buffé möjligtvis?! Tydligen så är jag väl söt som socker.. Börjar känna att det var dumt att inte ta malaria vaccin.. Men efter införskaffande av starka medel så törs de inte komma i närheten. HA!

Kram Eveline

                                                                 Dumma myggor...


                                                                   Soppa någon??


  Tjej fest!


                                                         En liten operationsbeskrivning


                                                              Ingången till NICU (neonatal intensive care unit)

                                                                      
                                        När jag tröck ner hissen för att komma ut, öppnade sig                                                     denna. Valde att ta en annan hiss..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar