onsdag 14 september 2011

Minimunkar och amerikanska Donuts!!

Vaknade till en fantastisk morgon i Bangkok; klarblå himmel och strålande soool!! Ganska snart dök dock ett par molntussar upp, men vet ni vad, det gör inte så mycket här!! Tog BTS:en till piren och hoppade på en båt, båten tog mig till en annan pir där jag bytte till en annan båt som tog mig till Wat Arun...börjar förstå hur man ska ta sig fram här nu, men som vanligt är inget självklart utan man får liksom ta det lite lagom mañiana om man säger så... (börjar dessutom bli bra på det -- DET TRODDE NI ALDRIG VA??!). På båten idag färdades ett antal minimunkar, ni vet killar i kanske 10års ålder med rakade huvuden och insvepta i saffransgula lakan. Munkar här är otroligt respekterade av lokalbefolkningen; de har sina egna sittplatser på BTS, båt och you name it, de går alltid före i köer och som kvinna får man absolut inte under några omständigheter nudda dom (vilket i många fall är lite knixigt). Besöker man ett annat land så är ser jag det som en självklarhet att respektera landets seder och bruk, sen vad min personliga åsikt är behöver inte diskuteras i nuläget... Båten åkte iväg ut på floden och stannade på nästa pir... Här ramlade familjen Amerika på båten i form av tre par(!?) relativt välvuxna personer...(och då är jag ganska snäll!). Båten var tämligen full och minimunkarna stod på sin sedvanliga plats som är längst bak på båten där alla kliver på och av. Tror ni familjen Amerika respekterade dessa små killar som gjorde allt för att inte vara ivägen? Nehe då, familjen Amerika vräkte sig på båten och med kameran i högsta hugg hade det inte förvånat mig om nån minimunk ramlat i floden, kvinnorna i sällskapet sprang fram och tillbaka till bägge sidorna i den lilla båten, trampade nästan av minimunkarna deras tofflor och fotograferade alla högt och lågt. Hade god lust att sätta upp en skylt "jag kan dansa också..." i bästa YRROL-stil.... Var riktigt skönt när jag äntligen hade fast mark under fötterna igen!


minimunkar on road...


Wat Arun

Besökte Wat Arun idag, ett majestätligt tempel som kallas för gryningstemplet och som är dryga 80 meter högt. Det är dekorerat med krossade porslinsföremål, koppar, tallrikar etc vilket utgör fantastiska mönster på templet. Klättrade så högt upp man fick komma och kom naturligtvis på att jag lider av höjdskräck när jag skulle ta mig ner för den hemskt branta trappen, förlåt Buddha men jag vägrade klättra ner i långkjol (som man annars måste ha när man besöker templena) så den åkte av och i bästa turistanda klättrade jag ner iklädd shorts och linne, allt för att inte slå ihjäl mig.








Underbar trappa att klättra i, speciellt i långkjol

Badande barn i hamnen

Hemresans båtfärd var inte mycket bättre den. Denna gång var det en europe som trodde att den stackars thaikvinnan som ropade upp nästkommande pir var nån slags turistguide. När hon tystnade påkallade han kvinnans uppmärksamhet och frågade ideligen vad det var för byggnader som passerades; jag vill ha valuta för pengarna!! skrek han åt den stackars kvinnan och det var tämligen hetsk stämning på båten... Ja, stackars turist, han hade ju pungat ut med hela 30 bath för att få åka längs hela floden!! Grrrr.... det är så man skäms över att vara turist här när man råkar hamna i sällskap med sådana typer!!

Mötte upp Eveline i Lumphiniparken (vi har nästan blivit kompisar med varanerna nu...) och Eveline hittade dit alldelens själv efter ett antal felåkningar på BTS:en haha!! Sola, plugga och iaktta alla spännande människor i parken stod på schemat... Sola och stirra på folk gjorde vi bra, plugga gjorde vi desto sämre. Vi träffade en trevlig thaimänniska som jobbade som flygkapten på Thai air och som skulle fira sin 20åriga bröllopsdag idag (grattis till honom) som rekommenderade nått jätteshoppingplace i närheten, måste kollas upp närmare, nått sånt kan vi ju bara inte missa!!


...dom är överallt dom saffransklädda invånarna...



något skeptisk...

tjoohooo äääntligen soool :-)



fyra maträtter senare

chili nån??!!

Kvällen spenderades på en muchotrevlig skaldjurrestaurang på en takterass här närheten och vi lyckades beställa in diverse goda thairätter i äkta thaistyle (...igen...)!! Vi är rörande överrens om att placet kommer bli vårat nya stammishak :-) Mätta, nöjda och lite lätt solbrända har vi nu hittat hem till vår lilla lya och kan bara konstatera att detta blev ytterligare en bra dag i verkligheten!!
                                                                            Må så gott så hörs vi snart igen!! //Emilie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar