onsdag 21 september 2011

Yrvädret har börjat sin praktik :)

Hej hopp!

Efter min mindre braiga start på veckan så har jag nu påbörjat min praktik, äntligen! :) Igår var första dagen på  NIVA (neonatal intensivvårdsavdelning..) Här ligger prematura & barn <1 månad. Avd har 8 platser, men ska utöka till 10 i slutet på denna månad. Helt otroligt att se dessa små liv ligga i kuvös med respirator, droger & alla slangar man kan tänka sig.. Känns lite overkligt faktiskt. De flesta är opererade för olika hjärtdefekter, med ett operations snitt på 2cm & hjärtan små som vindruvor.. Absurt! Den minsta väger 600gram. De flesta har blivit tvungna att plockas ut i förtid pga att mammorna har haft svår havandeskapsförgiftning, med HELLP syndrom (allvarligt tillstånd för er som inte är sjukdomskunniga :) ) Sköterskorna blev superglada när vi kom, alla fnissar & tittar ner när de hälsat på mig- man skulle kunna tro att jag är en rockstar! Eller, det är jag ju ;) så rapporterade de patienterna på stapplig engelska för att jag skulle förstå, så gulliga!

Första dagen så var det en liten knodd som opererades för ungefär 3 veckor sedan, som fick hjärtsvikt & allvarliga arrytmier, lågt blodtryck & försämrad syresättning.. Andningstuben åkte dessutom ut, så den fick man snabbt byta, in med alla möjliga läkemedel & kompressioner. De jobbar snabbt & proffsigt.. Tillslut fick man starta HFO (högfrekvent oxygenering) där man ger jättesmå volymer mer respiratorn, men jättesnabbt.. Den lilla stackaren vibrerade hela han.. Han var väldigt dålig & svarade inte särskilt bra på behandlingen, idag när jag kom så beslutade man att inte öka behandlingen, dvs man behandlar som man gör nu, men blir han sämre så ska man avsluta, hans kropp klarar inte mer. De har en bra dialog & ett etiskt tänk, det tycker jag är positivt.

Jag kände mig mest som en blond lyspelare där jag stod & inte visste vilket ben jag skulle stå på, alla goa sköterskor bara fnissar & ler mot mig & hela avdelningen var liksom lite hetsig just den dagen, alla bebisar fick låg saturation, det plingar & larmar, saturation 50% för bebisen gråter & jobbar mot respiratorn, de flesta ligger ju utan sömnmedicin & sover ändå, men så sprattlar de lite & jag bara ser framför mig hur tuberna åker all världens väg! Ha ha! Otroligt.. Ibland fick jag liksom "sorry, we have a desaturation on that baby" & peka på en kuvös, de är ju så vana vid alla ljud, så de hör ju när det blir allvarliga larm, men för en annan så är en saturation på 80% galet lågt för en bebis.. När det dessutom står 60% blir man lite lätt svettig.. Puh! Jag kommer ha magsår innan denna studietid är över! Jag är överallt & ingenstans på avdelningen, frågar allt & alla, bara drar fram som ett blont yrväder. Stackars Nok sa till mig att jag var alldeles galen.. men frågar man inte får man inget veta! Det svåra är att fråga så att de förstår vad jag frågar & inte behöver fråga mig vad det är jag frågar ;)..

Sen finns det skillnader, som med allt & detta är ju ett mindre utvecklat land vad gäller pengar & därmed mindre möjlighet till högteknologi m.m, men de gör ett otroligt jobb! De är lite slarviga med handskar, de har handskar vid sugning av luftvägar, men bara den som utför sugningen, inte den som håller i tuben osv, sen stoppar de in händerna i olika kuvöser & slarvar väl lite med spritningen av händerna. De har inget skyddsförkläde, förstås så kan de inte ha engångsartiklar, det blir för dyrt, men jag ska föreslå flergångs vid varje kuvös så har jag iallafall föreslagit något.. Föreståndarinnan sa nämligen att de hade lite problem med vissa bakterier. Här omsteriliserar man sugkatetrar & mycket annat.

Idag var min andra dag, lite lugnare på avd idag, hann med att lyssna på lungorna på en liten knodd, få lite info om sugteknik & mätning av djup, tejpning osv.. Så otroligt spännande!

Ha en fin fin dag hörrni, själv ska jag plugga lite & haka på Emilie som har ett work out pass här :)

Kram kram!

Innan tenta resultatet


Innan tentaresultatet


Ronald McDonald hus på sjukhuset, där mamma eller pappa får bo gratis, dock bara en vecka & bara en förälder.



Rummet för kvinnorna


Donationsträd, om man donerar 10 000 baht (ca 2500:-) får man sitt namn på ett löv, 100 000 baht ger en frukt osv



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar